LAPORAN PROGRAM PROGRAM INTAI DESA 2014 OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 (OPKIM KPKI) 2014/2015

Size: px
Start display at page:

Download "LAPORAN PROGRAM PROGRAM INTAI DESA 2014 OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 (OPKIM KPKI) 2014/2015"

Transcription

1 PROGRAM INTAI DESA VOL OTOBER 2014 LAPORAN PROGRAM PROGRAM INTAI DESA 2014 OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 (OPKIM KPKI) 2014/2015 TARIKH OKTOBER 2014 TEMPAT KG. CHARUK KIT, SIK, KEDAH ANJURAN KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA Live green today,love life tomorrow

2 LAPORAN PROGRAM PROGRAM INTAI DESA 2014 PROGRAM KESIHATAN PERSEKITARAN DAN KESELAMATAN INDUSTRI KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/ PENDAHULUAN Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dan syukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurnia-nya ke atas nikmat yang tidak terhitung banyaknya. Kepesatan pembangunan negara yang berterusan turut meningkatkan kuantiti sisa pepejal yang dijana setiap tahun, menyebabkan kos pengurusan sisa pepejal turut meningkat. Keadaan ini telah meningkatkan kos kutipan dan pembinaan fasiliti untuk merawat dan melupuskan sisa pepejal. Hal ini telah mendapat perhatian umum daripada masyarakat kerana telah timbulnya kesedaran daripada masyarakat tentang pentingnya pengurusan sisa pepejal bagi membantu meringankan beban pihak yang bertanggungjawab. Pendidikan dan kesedaran dalam bidang sisa dan pengurusan sisa kini sangat penting dari sudut pandangan sejagat pengurusan sumber. Penghimpunan dan penyebaran sisa toksik, pemusnahan serta penyusutan lapisan ozon dan pengeluaran gas akan mengancam kemandirian manusia dan beribu-ribu spesies hidupan lain, warisan kepada generasi masa depan serta keselamatan negara. Menyedari hakikat ini, kelab KPKI yang bernaung di bawah Pusat Pengajian Sains Diagnostik dan Kesihatan Gunaan (PPSDKG), Fakulti Sains Kesihatan (FSK) telah mengadakan sebuah program khidmat masyarakat iaitu Program Intai Desa 2014 (Vol 2.0) untuk sama-sama berkongsi maklumat dan sekaligus membuka peluang pada masyarakat untuk mengetahui lebih lanjut tentang kepentingan amalan kitar semula dan sejajar dengan tema, Live green today,love life tomorrow.

3 MISI Menunaikan tanggungjawab sosial dengan menyuburkan dan memperkasakan semangat kesukarelawanan dalam kalangan mahasiswa serta memberi khidmat bakti kepada masyarakat demi meningkatkan citra dan aspirasi universiti. MATLAMAT Menjadi sebuah program yang cemerlang, berwawasan dan dinamik : Menghasilkan graduan yang menguasai lima kemahiran (5K) -Keimanan -Keilmuan -Kepimpinan -Kemasyarakatan -Keusahawanan Melatih graduan bekerjasama dengan masyarakat luar khususnya kemahiran berkomunikasi & bekerjasama bersama. Meningkatkan kesedaran mengenai kepentingan kesihatan persekitaran dan semangat cintakan alam sekitar kepada masyarakat. OBJEKTIF Meningkatkan kesedaran dan kefahaman masyarakat setempat tentang amalan kitar semula supaya dapat mengurangkan purata sisa pepejal dan ke arah memastikan kehidupan yang sihat & selamat. Meningkatkan kemahiran berkomunikasi mahasiswa dengan masyarakat serta menjalinkan kemesraan penduduk setempat dan secara tidak langsung dapat mengenali gaya hidup serta kebudayaan masyarakat desa. Meningkatkan kesedaran masyarakat setempat dan mahasiswa mengenai ilmu sebagai penyumbang ke arah peningkatan taraf hidup, keluarga, masyarakat dan kemajuan negara.

4 Memantapkan sahsiah dan personaliti mahasiswa merangkumi nilai keagamaan, khidmat kemasyarakatan dan kenegaraan. Menyediakan wadah kepada mahasiswa untuk mempraktikkan ilmu yang dipelajari dan menimba pengalaman dalam mengendalikan pameran dan promosi kesihatan Mengukuhkan kerjasama antara kerajaan dan swasta bagi meningkatkan kualiti kesihatan masyarakat dalam membentuk negara yang sihat dan sejahtera.

5 2.0 BUTIRAN PROGRAM a) Nama Program : Program Intai Desa 2014 (Vol 2.0) b) Penganjur : Kelab Kesihatan Persekitaran sesi 2014/2015 Fakulti Sains Kesihatan Universiti Kebangsaan Malaysia. c) Tarikh Asal : Oktober 2014 Tarikh Sebenar : Oktober 2014 d) Tempat Asal :Kampung Charuk Kit, Sik, Kedah Tempat Sebenar : Kampung Charuk Kit, Sik, Kedah e) Jumlah Peserta (Anggaran) : 80 orang Jumlah peserta (Sebenar) : 81 orang Dengan ini di sertakan : a) Senarai kehadiran : (Lampiran A) b) Gambar-gambar sepanjang aktiviti : (Lampiran B) c) Atucara Program : (Lampiran C) d) Jawatankuasa Program Yang Sebenar : (Lampiran D) e) Borang Penilaian Program : (Lampiran E) f) Borang Ulasan Penasihat Program : (Lampiran F)

6 1.1 PENGISIAN PROGRAM Tajuk Tempat Pembentang : Selangkah ke Menara Gading : SMK Agama, Sik, Kedah : Dr. Mohd Sham bin Othman Tajuk : Gotong-royong Jom Ganyang Aedes Tempat : Surau Kg. Charuk Kit Slot : Demonstrasi Baja Kompos dari Sisa Sinki Pembentang : Pusat Proses Sisa Pepejal dan Pengurusan Awam (PPSPPA) Tajuk Tempat : Sepetang bersama Yb Dato Mohd Tajuddin Abdullah : Dewan Budi Gemilang Tajuk : Majlis Perasmian Penutup Program Intai Desa 2014 Tempat : Dewan Budi Gemilang Perasmi : Tuan Haji Hushani bin Haji Ahmad 1.2 KESIMPULAN i. Kelebihan/kebaikan program 1) Mendapat kerjasama yang amat baik daripada setiap organisasi dan penduduk kampung yang terlibat bagi program kali ini. 2) Program berjaya meningkatkan interaksi antara pensyarah, pelajar dan juga masyarakat luar. 3) Aktiviti yang dijalankan memberikan banyak pengalaman yang bermanfaat kepada pelajar.

7 ii. Permasalahan yang timbul 1) Pelajar tidak menepati masa yang telah ditetapkan untuk berkumpul menyebabkan akitiviti mula lambat. 2) Kurang penglibatan daripada masyarakat luar semasa slot ceramah agama disebabkan kurang pubisiti mengenai slot tersebut. 1.3 PENUTUP Secara keseluruhannya, Program Intai Desa Vol 2.0 ini telah mencapai misi, matlamat dan juga objektif yang telah ditetapkan. Program Intai Desa ini telah memberi banyak manfaat kepada masyarakat serta mahasiswa itu sendiri. Penglibatan semua pihak telah melancarkan program yang dianjurkan oleh mahasiswa ini dan seterusnya menaikkan nama Kelab KPKI juga nama Universiti Kebangsaan Malaysia. Program ini diharap dapat membantu ahli-ahli Kelab KPKI mempraktikkan ilmu yang dipelajari dan menyediakan diri apabila bergelar graduan nanti.

8 Disediakan oleh,... (RAWAIDA BINTI BAHAUDDIN) Setiausaha 1, PROGRAM INTAI DESA 2014, Kelab Kesihatan Persekitaran, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Disemak oleh, (SUFIAN BIN ABD RAHMAN) Pengarah, PROGRAM INTAI DESA 2014, Kelab Kesihatan Persekitaran, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

9 Disemak oleh,... (MOHD IZHAM BIN AHMAD) Timbalan Pengarah, PROGRAM INTAI DESA 2014, Kelab Kesihatan Persekitaran, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Disemak oleh, (DR MOHD SHAM BIN OTHMAN) Penasihat, PROGRAM INTAI DESA 2014, Kelab Kesihatan Persekitaran, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

10 LAPORAN SEKRETARIAT PROGRAM PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO PROGRAM I : Anith Amirah binti Aidilputra A EXCO PROGRAM II : Nur Inani binti Ahmad Yusof A EXCO PROGRAM III : Amy Masturah binti Kamaruddin A AJK PROGRAM 1. Atikah bt Ahmad A AJK PROGRAM 2. Yusmarina Bt Yusuf A AJK PROGRAM 3. Nur Asfidilla binti Azanor A GERAK KERJA:- A) SEBELUM PROGRAM: BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 9 September Perjumpaan bersama Majlis Taklimat mengenai tugastugas mengikut exco 2014 tertinggi dan exco-exco (Bilik MEP) 2 12 September 2014 (Surau D) Perjumpaan bersama exco dan ajk Menerangkan tentatif Program Intai Desa. Menerangkan skop tugasan sekretariat program. Pembahagian tugas mengikut aktiviti-aktivit yang akan Permilihan ajk dari pelajar tahun satu Memastikan semua ajk faham dan jelas setiap perjalanan program yang dirancang. Memastikan setiap exco dan ajk mempunyai

11 3 13 September 8 Oktober September 2014 (Bilik Mep) ( Exco sahaja) 4 9 Oktober 2014 (Surau D) ( Exco dan AJK) 5 11 Oktober 2014 (Kshop) 6 14 Oktober 2014 (Surau D) dijalankan sepanjang program. Menyediakan perincian program. Membincangkan setiap perjalanan aktiviti program seperti tempat-tempat dimana program akan dijalankan dan tindakan yang akan dilakukan semasa program berlangsung. Berhubung dengan wakil-wakil yang terlibat seperti kilang dan sekolah. Membincangkan perkembangan gerak kerja yang telah dijalankan. Membincangkan apa perlu dilakukan sekira berlakunya perubahan. Perjumpaan dengan Ajk Program. Membincangkan perkembangan gerak kerja yang telah dijalankan dan penerangan mengenai tentatif program yang terbaru. Perjumpaan bersama exco, ajk dan peserta program. Menerangkan tentatif program tugasan masing-masing. Memastikan setiap tugasan yang diberikan dapat disiapkan tepat pada masa yang telah ditetapkan. Memastikan setiap exco faham dan jelas setiap aktiviti program yang akan dijalankan. Perbincangan antara exco dan ajk melalui aplikasi WhatsApp, Facebook dan perjumpaan secara kasual. Memastikan exco dan ajk menyiapkan tugasan yang diberikan tepat pada masa yang telah ditetapkan. Memastikan setiap tugasan yang diberikan dapat disiapkan tepat pada masa yang telah ditetapkan. Memastikan semua memahami setiap aktiviti yang akan dijalankan

12 7 16 September 2014 (Blok B) (Exco dan AJK) 8 17 September 2014 (Kampung Charuk Kit) (MT dan Exco) Intai Desa. Persiapan akhir sebelum program berlangsung. Perjumpaan diantara wakil UKM (MT dan exco) dengan JKKK Charuk Kit, JKKK Sik Dalam dan wakil-wakil. Membincangkan dan menerangkan setiap perjalanan aktiviti program seperti tempattempat dimana program akan dijalankan dan tindakan yang akan dilakukan semasa program berlangsung khusus program pada 19/10/2014. Membincangkan perkembangan gerak kerja dari pihak kampung. sepanjang program berlangsung. Memastikan semua mengetahui skop kerja masing-masing sepanjang program dijalankan. Memastikan aktiviti tersusun dan barang yang diperlukan dibawa seperti printer dan laptop. Memastikan pihak kampung memahami setiap aktiviti yang akan dijalankan sepanjang program berlangsung. B) SEMASA DAN SELEPAS PROGRAM: BIL TARIKH PROGRAM 1 17/10/2014 Sukan Rakyat dan Sukaneka 1. Program berjalan dengan lancar mengikut tentatif program. 2. Semasa pendaftaran agak kelam-kabut kerana exco

13 2 17/10/14 Ladang Anggur Tasik Beris 3 17/10/14 Program Selangkah Ke Menara Gading 4 17/10/14 Ceramah Agama Kebersihan Manurut Islam 5 18/10/14 Kempen BIG 3R dan Jom Ganyang Aedes sukan tidak menyediakan borang pendaftaran. Jadi kami exco program yang mengambil alih kerja ini dan kami terpaksa menggunakan kertas A4 sahaja. 3. Bagi program sukaneka berjalan lancar kerana semua ajk yang terlibat memberikan kerjasama yang baik. 4. Pelajar Kolej KEDA memberi sambutan yang sangat baik pada program sukan rakyat ini. 1. Program berjalan lancar. 2. Peserta dapat menikmati ladang anggur yang terbesar di Asia Tenggara. 1. Program berjalan mengikut tentatif tetapi tamat lambat serta berlangsung agar tidak lancar. 2. Aktiviti berlangsung tidak mengikut masa yang ditetapkan dalam tentatif. 3. Berlaku sedikit kebisingan semasa taklimat dari Dr Sham kerana kehadiran pelajar tingkatan satu hingga empat SMKA Sik pada waktu yang sama. 4. Aktiviti LDK terdapat dijalankan sepenuhnya namun respon dari pelajar tingkatan lima SMKA Sik baik dan pelajar dapat berinteraksi dengan fasilitator mereka dengan baik. 1. Program berjalan lancar tetapi tamat awal. 2. Anggaran penduduk kampung yang hadir tidak seperti yang kami harapkan. 3. Ada sesetengah penduduk kampung yang langsung tidak mengetahui tentang program kami kerana kurangnya publisiti di kampung itu. 1. Proram ini mendapat sambutan dari penduduk kampung tetapi ada sesetengah penduduk tidak mengetahui dan ada yang bekerja.

14 2. Penglibatan pelajar Kolej KEDA juga sedikit sebanyak menjayakan program Outreach Denggi. 3. Pertandingan mewarna berjalan dengan lancar dan ajk yang terlibat juga memberikan kerjasam yang baik. 6 18/10/14 Majilis perasmian penutup 1. Program berjalan dengan lancar dan bermula tepat pada waktu. 2. YB Datuk Mohd Tajuddin tidak dapat hadir pada malam itu dan diganti oleh wakilnya Tuan Haji Hushani. 3. Wakil-wakil dari Kampung Charuk Kit, Sik Dalam dan Kolej KEDA dapat menghadiri program pada malam itu. 7 19/10/14 Bengkel Batik 1. Kami disambut dengan sangat baik oleh penduduk kampung. 2. Mereka mengadakan kenduri bagi menyambut kedatangan kami. 3. Program mencanting batik berjalan dengan baik dan kami mendapat tunjuk ajar daripada pihak bengkel. KELEMAHAN 1. Perubahan dan pertambahan tentatif sebelum dan semasa program serta perubahan secara keseluruhan. 2. Exco program terpaksa melakukan kerja diluar skop kerja sektetariat program. 3. Kurangnya komunikasi dan kerjasama dari sekretariat lain dengan sekretariat program pada awalnya malah ada sektetariat yang pada awalnya tidak memahami tentatif program. 4. Kurangnya komunikasi dengan para peserta menyebabkan para peserta tidak mengetahui perjalanan program secara terperinci. 5. Kurangnya komunikasi dengan sekretariat pengangkutan menyebabkan berlakunya salah faham pertukaran waktu program yang memerlukan penggunaan bas.

15 6. Waktu mula dan tamat sesuatu aktiviti tidak mengikut tentatif kerana berlakunya perubahan masa atas sebab yang tertentu. 7. Masalah dalam mendapat maklumbalas dari pihak sekolah. KEKUATAN 1. Aktiviti dapat berlangsung dengan lancar tanpa sebarang masalah mengikut tentatif yang telah dirancang. 2. Menerangkan setiap perjalanan program kepada semua peserta telah dapat melancarkan perjalanan program tanpa sebarang masalah. 3. Dapat berkomunikasi dengan baik dengan semua sekretariat yang lain dimana program dapat berjalan dengan lancar. 4. Exco dan ajk pantas dalam menentu dan menukar aktiviti dan tempat ketika berlaku perubahan. (kilang) 5. Kerjasama yang baik antara exco dan ajk program sendiri dari segi pembahagian tugas. CADANGAN 1. Memberi penjelasan dan hebahan kepada para peserta intai desa mengenai waktuwaktu aktiviti dengan jelas dan teratur. 2. Sentiasa berhubung dengan exco pengangkutan mengenai perubahan masa untuk memastikan bas dapat berada pada waktu yang ditetapkan. 3. Memikirkan cara-cara untuk mengatasi perubahan masa tentatif agar tidak memberi kesan terhadap pesera dan memastikan masa perjalanan program tamat pada masa yang ditetapkan.

16 Disediakan oleh, (ANITH AMIRAH BINTI AIDILPUTRA) EXCO PROGRAM I, PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

17 LAPORAN SEKRETARIAT EXCO TUGAS-TUGAS KHAS PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO TTK I : NUR SYUHAIDA BINTI SAHIDAN (A144666) EXCO TTTK II EXCO TTK III : SITI NABILAH BINTI MAHDUM (A144667) : NURUL AZIMAH BINTI NAEN (A144663) AJK TTK 1. SHAHIDAH BINTI OTHMAN (A150355) 2. NURHAYATUN SYAMIMAH BINTI MOHAMAD TAJUDIN (A149903) 3. NURUL AMALINA BINTI ABD AZIZ (A150239) GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/14 Perjumpaan MT & Exco Taklimat skop tugasan mengikut exco 2 12/09/14 Perjumpaan Exco & AJK Memilih AJK Menerangkan skop tugasan kepada ajk Berbincang tentang hadiah

18 dan cenderamata yang diperlukan untuk diberikan kepada para pemenang dan tetamu vip 3 20/09/14 Perbincangan bersama Exco Progam Berbincang bersama exco program tentang perincian tentatif program terutamanya pada slot penyampaian hadiah dan cenderamata Membuat senarai dan bilangan peserta dan tetamu vip 4 23/09/14 Perjumpaan MT & Exco Membentangkan gerak kerja seperti hasil survey hadiah/cenderamata dan tanda nama yang akan diberikan kepada peserta dan tetamu jemputan 5 26/09/14 Perbincangan bersama AJK. Berbincang tentang penyediaan gimik untuk majlis penutupan rasmi program Exco dan AJK berkongsi idea untuk membuat gimik. 6 30/09/14 Perjumpaan MT & Exco Membentangkan tentang idea dan cadangan gimik yang ingin dilakukan pada

19 malam majlis penutupan rasmi program 7 08/10/14 Permohonan sijil daripada BAKA Memohon sebanyak 15 sijil untuk diberikan kepada tetamu kehormat 8 09/10/14 Perjumpaan MT & Exco Membentangkan tentang tanda nama dan sijil dalam proses siap Cadangan untuk menyediakan hamper buah kepada tetamu kehormat dan menyediakan senarai semak harga yang diperlukan 9 10/10/14 Pembelian barangan hadiah dan cenderamata Membuat senarai barangan hadiah yang hendak dibeli Meminta kos pembelian daripada bendahari Memastikan jumlah duit yang diberi mencukupi 10 11/10/14 Persiapan hadiah dan cenderamata Exco & AJK bekerjasama dalam membuat persiapan hadiah & cenderamata 11 13/10/14 Membeli barangan hadiah (tambahan) Membeli tambahan barangan hadiah disebabkan

20 oleh penambahan aktiviti program 12 14/10/14 Kos pembelian = RM 550 Memastikan resit pembelian diambil dan akan diserahkan kepada bendahari sebagai bukti dan rujukan KELEMAHAN 1. Kekangan masa untuk menyediakan hadiah dan cenderamata disebabkan jadual kuliah pelajar padat 2. Proses persiapan hadiah dan cenderamata lambat disebabkan perubahan tentatif program dan perubahan jumlah bilangan kehadiran tetamu vip 3. Penambahan hadiah/hamper disebabkan penambahan aktiviti dan kos pmbelian tidak mencukupi 4. Kurang komunikasi dengan exco dan ajk ketika hendak mengangkat barang KEKUATAN 1. Exco-exco lain memberi kerjasama dalam menyediakan barang-barang dan cenderamata yang diperlukan 2. Bilangan hadiah/hamper dan cenderamata mencukupi untuk diberikan kepada pemenang dan tetamu vip 3. Mendapat tambahan barangan cenderamata daripada sekretariat pameran 4. Kejayaan berlangsungnya program menunjukkan semua Exco dan AJK berkerjasama dengan jayanya.

21 CADANGAN 1. Membuat senarai aktiviti program yang tepat agar tidak ada penambahan hadiah/cenderamata di saat akhir dan menyebabkan kos pembelian tidak mencukupi serta kekurangan cenderamata yang perlu diberikan kepada pihak yang sepatutnya 2. Kerjasama dan komunikasi antara exco dan ajk perlu ditingkatkan agar tiada yang lepas tangan dalam dalam menjayakan proram yang akan datang Disediakan oleh, (SITI NABILAH BINTI MAHDUM) EXCO TUGAS-TUGAS KHAS II PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA

22 LAPORAN SEKRETARIAT JAMUAN PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : SITI NURLIYANA BINTI ZAHARIMAN SHAH, A EXCO II : NUR HASRA AQILAH BINTI SALLEHUDIN, A EXCO III : SITI NADHRAH BINTI MUSTAFFA, A AJK : 1. NURUL AMIRA BINTI MOHD RAZALI, A MASTURA BINTI HAMZAH,A NORSYAZANA BINTI MOHAMED AZMI, A GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/2014 Penubuhan organisasi Mendapat tugasan sebagai Exco jamuan 2 12/09/2014 Pengenalan organisasi Perjumpaan antara exco dan AJK Taklimat skop tugasan mengikut sekreteriat Memilih ahli jawatankuasa Menerangkan skop tugasan kepada AJK Memastikan semua AJK faham dan jelas dengan tugasan yang perlu dilaksanakan

23 3. 17/09/2014 Exco menghubungi pihak katerer di Sik, Kedah 4. 30/09/2014 Perjumpaan antara MT dan Exco Memastikan katerer dapat menyediakan makanan dan minuman sepanjang program berlangsung Membentangkan sebahagian gerak kerja yang telah disiapkan 5. 01/10/2014 Exco memohon tajaan air mineral dari kafe fakulti 6. 03/10/2014 Memohon dari exco teknikal untuk mencari bekas air minuman 7 12/ 10/2014 Wakil exco terlibat dalam previsit Wakil exco berjumpa dengan katerer Berbincang mengenai jumlah kotak air mineral yang boleh disediakan Berbincang mengenai tarikh untuk mengambil air mineral dari kafe Memastikan bekas air minuman dapat disediakan sebelum program berlangsung Berbincang dengan katerer jumlah pelajar yang allergik makanan Berbincang mengenai menu dan bajet yang diperuntukkan 8. 17/10/2014 Perjumpaan dengan JKKK Kg. Charuk Kit dan Kg. Sik Dalam Pembentangan penuh program kepada JKKK

24 KELEMAHAN: 1. Perubahan jumlah peserta dan VIP yang terlibat menganggu pengiraan kos. 2. Pembaziran air mineral dan makanan oleh peserta. 3.Kurangnya komunikasi antara AJK dan Exco. KELEBIHAN: 1. Makanan yang disediakan mengikut jadual dan berjalan lancar. 2. Tiada diantara pelajar yang mengalami allergik. 3. Makanan dan minuman yang disediakan mencukupi. Disediakan oleh,... (SITI NURLIYANA BINTI ZAHARIMAN SHAH) EXCO JAMUAN I, PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN DAN KESELEMATAN INDUSTRI, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA. LAPORAN SEKRETARIAT KEBAJIKAN DAN KEROHANIAN PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : SITI AMINAH BINTI MOHD ISA (A141958) EXCO II : SITI AISHAH BINTI ZAKARIA (A141216) AJK : 1) NOR AKMALINA BINTI AZIZ (A141094) 2) HAMIZA BINTI ABD AZIZ (A150482)

25 3) MOHAMAD FARZIHAN BIN ABU HASSAN (A148320) BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1. 16/10/2014 Meminjam First Aider Kits dari Borang pinjaman BSMM diisi Deposit Rm10 seunit 2. 17/10/2014 Bacaan doa dan penerangan tentang solat jamak dan qasar sebelum bertolak Setiap bas telah dipilih wakil untuk membaca doa dan memberi penerangan /10/2014 Memastikan kesihatan peserta program terjaga Membekalkan ubat kepada peserta yang sakit atau cedera ringan /10/2014 Bersiap sedia bagi sebarang kecemasan atau kecederaan sewaktu aktiviti sukan dan sukaneka kanak-kanak berlangsung. Tiada sebarang kecederaan berlaku Terdapat 2 kecemasan telah berlaku (masalah keluarga) 1. Waris datang

26 menjemput pelajar pulang 2. Exco Kebajikan menghantar pelajar ke Lapangan Terbang Sultan Abd Halim 5. 18/10/2014 Slot ceramah agama berlangsung (selepas solat isyak ) Memastikan perjalanan ceramah berjalan lancar. Mengedarkan buah tangan kepada penduduk yang hadir 6. 19/10/2014 Bersiap sedia bagi sebarang kecemasan atau kecederaan sewaktu aktiviti gotong-royong berlangsung. Exco Kebajikan dimaklumkan terdapat 1 kecemasan yang melibatkan peserta program (masalah keluarga) 7. 20/10/2014 Bacaan doa untuk pulang Setiap bas telah dipilih wakil

27 untuk membaca doa KELEMAHAN 1. Solat subuh berjemaah dan kuliah subuh tidak dijalankan seperti mana yang telah dirancang oleh sebab jarak asrama dan surau agak jauh. 2. Slot ceramah agama pada malam 18/10/2014 sangat tidak mendapat sambutan seperti mana yang telah dijangkakan. Ini mungkin disebabkan publisiti yang kurang sampai kepada penduduk kampung kerana rata-rata penduduk yang hadir tidak tahu tentang ceramah yang akan berlangsung. KEKUATAN 1. Exco Kebajikan dan Kerohanian sentiasa membawa bersama 2 unit first aider kits bagi tujuan sakit dan cedera ringan. 2. Exco Kebajikan dan Kerohanian telah mengusulkan cadangan untuk diletakkan nombor telefon exco-exco tertentu pada tag nama setiap peserta bagi tujuan kecemasan. CADANGAN : 1. Mantapkan publisiti bagi keseluruhan program terutamanya yang melibatkan penduduk kampung.

28 Disediakan oleh, (SITI AMINAH MOHD ISA) EXCO KEBAJIKAN DAN KEROHANIAN I PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

29 LAPORAN SEKRETARIAT PUBLISITI DAN MULTIMEDIA PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 201/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : MOHAMMAD AMIRUL BIN ABDUL RAZAK, A EXCO II AJK : AMIRA WAHIDA BINTI AZME, A : 1. SYAZWIE BIN WILLIE, A SITI NORASYIQIN BINTI ABD LATIF, A GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/2014 Penubuhan organisasi Mendapat tugasan sebagai Exco Publisiti dan Multimedia 2 12/09/2014 Pengenalan organisasi Taklimat skop tugasan mengikut sekreteriat Memilih ahli jawatankuasa Menerangkan skop tugasan kepada AJK 3 14/09/2014 Perjumpaan Exco & AJK Berbincang mengenai design yang perlu dibuat untuk banner dan flyers Menyenaraikan surat khabar dan radio yang hendak dihubungi Membahagikan skop tugas kepada exco dan ajk 4 23/09/2014 Menghubungi pihak media Mencari nombor telefon pihak surat khabar yang hendak dihubungi

30 5 25/09/2014 Membentangkan design banner 6 30/09/2014 Perjumpaan antara MT dan Exco 7 09/10/2014 Perjumpaan antara Exco dan AJK 8 14/20/2014 Taklimat penuh antara MT, Exco dan AJK Mendapatkan link untuk menyiarkan porgram intai desa di radio-radio tempatan Design banner yang telah disiapkan telah dibentangkan melalui Facebook Setiap penambahbaikan telah dicatat dan diibaiki dengan kadar segera. Membentangkan sebahagian gerak kerja yang telah disiapkan Menerima komen untuk penambahbaikan flyers Menerangkan perincian yang perlu untuk proses penghebahan melalui media massa dan media cetak Menyiapkan setiap kerja yang telah diberikan Membentangkan design banner terbaru dan juga flyers yang telah dibaiki Menyelesaikan proses mencetak banner dan flyers. Penyerahan banner dan flyers kepada exco yang akan pergi previsit 9 18/10/2014 Postmortem Setiap aktiviti yang melibatkan multimedia telah berjalan dengan lancar Masalah timbul apabila ketiadaan pembesar suara untuk memeriahkan acara sukaneka dan sukan rakyat

31 yang sedang berlangsung /10/2014 Postmortem Video dapat disiapkan dalam masa yang ditetapkan Kurangnya gambar penduduk kampung dan pelajar kolej KEDA di dalam video Gambar yang diletakkan di dalam video tidak di rotate terlebih dahulu sebelum ditayangkan. KELEMAHAN 8. Kekurangan alat multimedia seperti pembesar suara sewaktu sukaneka dan sukan rakyat berlangsung. 9. Kurangnya komunikasi dengan exco dan ajk lain semasa hendak meminta barang teknikal. 10. Mendapat aduan dimana video yang disediakan terlalu menonjolkan gambar pelajar UKM dan bukan penduduk kampung. 11. Terdapat gambar yang senget di dalam video yang disediakan menyebabkan kesukaran kepada para tetamu jemputan dan pelajar untuk melihat video tersebut. KEKUATAN 6. Sesi bergambar dan proses menyiapkan video dapat dilakukan dalam masa yang telah ditetapkan. 7. Dapat berkomunikasi dengan baik dengan semua sekretariat yang lain dimana program dapat berjalan dengan lancar.

32 8. Kerjasama yang baik antara exco dan ajk program sendiri dari segi pembahagian tugas. CADANGAN 1. Membuat senarai semak setiap gerak kerja yang telah dan ingin diselesaikan. 2. Memastikan barang yang berkaitan dengan multimedia disediakan sebelum bergerak ke tempat program. 3. Menyiapkan setiap kerja dalam tempoh yang telah ditetapkan. Disediakan oleh, (AMIRA WAHIDA BINTI AZME) EXCO PUBLISITI DAN MULTIMEDIA 2, PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYASIA. LAPORAN SEKRETARIAT PAMERAN PROGRAM INTAI DESA 2014

33 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : NAZIFA BINTI ISMAIL, A EXCO II : NURUL NADIA SOFINA BINTI AHMED NORDIN, A EXCO III : MOHD SYAZWAN BIN MUSA, A AJK : 1. NORMA BINTI MAT NOOR, A NURMALISA BINTI MOHAMED AZAHAR, A NORIDAYU BINTI MUHAMMAD AMIN WONG. A MOHAMED AMIRUL FAIZ BIN WALI MOHAMED, A GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/2014 Perjumpaan MT & Exco Taklimat skop tugasan mengikut exco. 2 12/09/2014 Perjumpaan Exco & AJK Memilih ahli jawatan kuasa Menerangkan skop tugasan kepada AJK. Berbincang tentang bahan dan alatan yang diperlukan. Berbincang tentang permainan yang boleh dilakukan bagi menarik minat pengunjung ke booth pameran. Membahagikan skop tugas kepada

34 3 16/09/2014 Pengumpulan bahan kitar semula dan pembelian bahan pameran 4 22/09/ Sesi perbincangan bersama pembantu makmal KPKI 2. Menghubungi Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan 3. Perjumpaan dengan Bahagian Akademik UKM Kampus KL (BAKA) 5 30/09/2014 Penyediaan surat pemohonan sumbangan exco dan AJK. Exco mengumpul bahan kitar semula untuk menghasilkan produk kitar semula. Exco membeli bahan yang diperlukan untuk produk kitar semula. Menyerahkan barangan tersebut kepada AJK. Berbincang mengenai alatan yang boleh dipinjam untuk pameran Exco diterangkan oleh pembantu makmal mengenai prosedur peminjaman alatan makmal Exco menghubungi pihak jabatan tersebut bagi menanyakan tentang prosedur pemohonan sumbangan risalah dan Abate Exco berjumpa dengan pihak BAKA bagi menanyakan tentang pemohonan sumbangan cenderamata Exco memantau gerak kerja AJK dari semasa ke semasa. Exco membuat surat pemohonan sumbangan kepada Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan dan juga kepada BAKA Surat kepada jabatan tersebut telah difaks kepada bahagian kawalan vektor. Penyerahan surat pemohonan

35 sumbangan cenderamata kepada BAKA 6 02/10/ Perjumpaan Exco dan AJK 2. Penyerahan cenderamata Daripada BAKA Pembentangan gerak kerja oleh AJK kepada Exco. Penambahbaikan gerak kerja telah diberitahu oleh Exco Exco mengambil cenderemata hasil sumbangan pihak BAKA kepada Seketriat Pameran. 7 03/10/ Perjumpaan MT dan Exco 2. Menghubungi pihak Jabatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur 8 13/10/ Penyerahan risalah di Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan 2. Mendapatkan pengesahan ketua program Membentangkan gerak kerja yang telah dilakukan kepada pengarah Penambahbaikan gerak kerja oleh pengarah dan pemantau program. Pengarah dan pemantau program memberikan idea bagi memeriahkan pameran yang bakal dijalankan. Exco menghubungi pihak jabatan tersebut bagi mendapatkan kata putus tentang permohonan sumbangan. Exco telah mengambil risalah berkaitan Aedes dan Abate di jabatan itu sendiri. Surat peminjaman alatan makmal memerlukan pengesahan daripada ketua program.

36 9 14/10/2014 Perjumpaan Exco dan AJK Exco menerangkan waktu pameran dan gambaran tentang pameran yang akan berlansung Exco membahagikan tugasan kepada AJK sebelum,semasa dan selepas pameran berlansung. AJK menunjukkan produk kitar semula yang telah dihasilkan /10/ Pengambilan alatan makmal 2. Membuat senarai semak Exco telah mengambil alatan yang boleh dipinjam di Makmal Khusus KPKI Pembantu makmal menerangkan fungsi dan kegunaan setiap satu alatan tersebut. Exco menyelesaikan segala prosedur yang perlu dilakukan bagi meminjam alatan hak milik univeristi seperti mendapatkan pengesahkan dari Unit Keselamatan Kampus. Exco membuat senarai semasa berkaitan bahan pameran dan alatan makmal yang akan dibawa sebelum bertolak.

37 KEKUATAN 1. Exco dan AJK berjaya menamatkan program dengan lancar. 2. Pameran yang dilakukan di sekolah dan juga di kampung mendapat sambutan yang menggalakkan. 3. Exco dan AJK berusaha sebaik mungkin bagi melancarkan pameran yang berlansung di sekolah dan di kampung. 4. Dapat memberikan pendedahan kepada pelajar sekolah mengenai kos KPKI. 5. Bahan pameran, alatan makmal dan produk kitar semula dapat menarik perhatian pengunjung. 6. Mendapat bantuan dari Exco dan AJK selain Sekretariat Pameran sepanjang pameran dilaksanakan. 7. Mendapat kerjasama dari pihak Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan juga pihak BAKA UKM kampus KL dengan sumbangan yang dipohon. KELEMAHAN 1. Sesetengah AJK kurang memberikan komitmen yang sepatutnya diberikan kepada Exco dalam proses mengumpul dan mencari bahan-bahan pameran. 2. Sesetengah AJK menyelesaikan tugasan mereka pada saat-saat akhir. Disebabkan perkara tersebut, tugasan yang dipertanggungjawabkan kepada mereka dilakukan secara sambil lewa. 3. Sasaran pameran yang dilakukan tidak sesuai. 4. Sekretariat Pameran tidak mendapat peruntuntukan daripada kelab. 5. Exco dan AJK tidak mempunyai waktu yang cukup dalam menyediakan bahan pameran yang lebih menarik dan kreatif. 6. Exco kurang cekap menguruskan gerak kerja. Hal ini kerana masing-masing pertama kali memegang jawatan tersebut. CADANGAN 1. Pameran yang bakal dilakukan perlulah sesuai dengan semua peringkat umur. 2. Organisasi program perlulah memberikan sedikit peruntukan kepada sekretariat pameran.

38 3. Cara komunikasi antara Exco dan juga AJK pelru diperbaiki supaya mampu menangani sebarang kemungkinan yang akan berlaku. 4. Pembahagian tugas antara Exco dan AJK perlu lebih teratur dan efisien. Disediakan oleh, (NAZIFA BINTI ISMAIL) EXCO PAMERAN I PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

39 LAPORAN SEKRETARIAT PEMASARAN PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB ESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : NUR FARAHIN ABD RAHMAN (A144670) EXCO II : NORSALWANI BINTI AKHBAR (A144656) EXCO III : NOR SYAHIDAYU BINTI MOHD AZAHARI (A144655) AJK : 1.NOOR FATIN FARHANA BT MAZLAN / A NUR SHAFIKA BT SENIK / A NUR ANIS WAHIDAH BT BAHAROM / A NUR NABILAH BINTI MOHAMAD SULAIMAN / A NUR SYAHIRAH BINTI CHE RAZALI / A WAN MOHD AMIRFAQRY BIN ABD RAZAK / A ABDUSSALAM BIN MAHAMAD / A GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/14 MEETING MT & EXCO TAKLIMAT SKOP TUGASAN MENGIKUT EXCO 2 12/09/14 MEETING EXCO & AJK MEMILIH AJK MENJELASKAN SKOP TUGASAN KEPADA

40 AJK 3 19/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI PERTAMA JUALAN 4 20/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-2 JUALAN MEMBUAT SENARAI BAHAN JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI 5 22/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-3 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 6 23/9/14 HARI KE-4 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 7 23/9/14 MEETING MT & EXCO MEMBENTANGKAN JUMLAH KEUNTUNGAN 8 24/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-5 JUALAN MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN

41 TUGAS 9 25/9/14 HARI KE-6 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 10 26/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-7 JUALAN MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 11 27/9/14 HARI KE-8 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 12 29/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-9 JUALAN MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI 13 30/9/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-10 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 14 30/9/14 MEETING MT & EXCO MEMBENTANGKAN JUMLAH KEUNTUNGAN 15 01/10/14 HARI KE-11 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS

42 16 08/10/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-12 JUALAN MEMASTIKAN MODAL MENCUKUPI MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 17 09/10/14 HARI KE-13 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 18 09/10/14 MEETING MT & EXCO MEMBENTANGKAN JUMLAH KEUNTUNGAN 19 12/10/14 MEMOHON SUMBANGAN AIR MINERAL DARI KAFE KTSN 20 13/10/14 MEMBELI BAHAN JUALAN HARI KE-14 JUALAN MEMBERIKAN SURAT MEMOHON SUMBANGAN KEPADA PENGUSAHA KAFE MEMASTIKAN MODAL CUKUP MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 21 14/10/14 HARI KE-15 JUALAN MEMASTIKAN AJK MENJALANKAN TUGAS 22 16/10/14 MENGAMBIL AIR MINERAL DARI KAFE KTSN (80 BOTOL) MEMASTIKAN JUMLAH AIR MINERAL YANG MINERAL DITERIMA

43 23 17/10/14 MENYERAHKAN DUIT MODAL & UNTUNG KEPADA BENDAHARI PROGRAM MENCUKUPI DAN DILETAKKAN DI BILIK MEP MEMASTIKAN JUMLAH DUIT YANG DIBERI MENCUKUPI MODAL = RM 200 UNTUNG JUALAN = RM 655 SUMBANGAN PERIBADI TAHUN 1 =RM 215 SUMBANGAN PERIBADI TAHUN 2 =RM535 JUMLAH = RM 1405 KELEMAHAN 1.Kawasan dan masa penjualan dihadkan oleh pihak kolej. Kami hanya dapat menjual hasil jualan di tepi DSG sahaja pada pukul 8 malam hingga 11 malam bagi hari biasa dan 8 pagi hingga 11 malam pada hujung minggu. 2.Pihak kolej menguatkuasakan peraturan baru bagi penjualan di kawasan kolej di mana saya perlu mendapatkan lesen dari pihak MEP. Lesen tersebut hanya sah bagi tempoh 5 hari dan setiap kali memperbaharui lesen saya perlu membayar RM 1.

44 3.Kekangan masa.exco dan AJK mempunyai jadual kuliah yang sangat padat dan kadangkala exco terlewat menyediakan bahan jualan dan kadangkala AJK lewat datang untuk mengambil bahan jualan. 4.Bahan jualan tidak habis.exco terpaksa menutup kerugian dengan duit sendiri. 5.Barang jualan yang hendak dibeli seperti buah dan kerepek berat. 6.Pada hari jumaat,sabtu dan ahad tidak ramai pelajar yang berada di kolej justeru kami menghentikan penjualan pada hari tersebut setelah beberapa kali mengalami masalah bahan jualan tidak habis. KEKUATAN 1.Exco dan AJK memberi komitmen untuk tugas walaupun mempunyai jadual kuliah yang sangat padat. 2.AJK memberi kerjasama yang baik dengan Exco. 3.Rakan sekelas tahun 2 banyak membantu.rakan perempuan membantu untuk menyediakan bahan jualan dan rakan lelaki membantu membawa bahan jualan yang dibeli ke kolej. 4.Rakan sekelas AJK tahun 1 turut membantu mereka dari segi penjualan di tepi DSG. 5.Keuntungan dipertingkatkan dengan menambah bahan jualan dan kerepek dibawa ke kuliah untuk dijual. 6.Berjaya mencapai sasaran jualan awal Pengarah iaitu sasaran RM 600 dan berjaya mengumpulkan dana sehingga mencapai sasaran keseluruhan iaitu RM 1000.

45 CADANGAN 1.Melakukan penjualan secara online.sebagai contoh, post bahan jualan di group FB dan melakukan khidmat penghantaran ke bilik. (contoh :Minggu dedikasi hadiah) 2.Mencari tempat untuk membeli bahan jualan yang lebih murah.kami membeli bahan membuat steamboat di UO.Walaupun jualan agak menguntungkan namun harga bahan tidak cukup rendah.kami tidak dapat mencari tempat lain untuk membeli bahan ekoran kekangan masa dan kenderaan. 3.Exco Dana & Ekonomi kelab digalakkan untuk melakukan sesuatu bagi mencari dana lebih awal. Disediakan oleh, (NUR FARAHIN ABD RAHMAN) EXCO PEMASARAN I, PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, FAKULTI SAINS KESIHATAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

46 LAPORAN SEKRETARIAT PENGANGKUTAN DAN PENGINAPAN PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : SYAIDATOL SYAKIRA BINTI HASSAN A EXCO II : NOOR SHAZANI BINTI MOHD ZULKIFLI A AJK I : MUHAMMAD IZZAT BIN IBRAHIM A AJK II : FARAH NATASHA BINTI HAEZAM A BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/14 Mesyuarat MT & Exco Taklimat skop tugasan mengikut exco Bilik MEP KTSN 2 12/09/14 Mesyuarat exco & Ajk 1) Makluman ringkas program kepada setiap AJK. 2) Perbincangan tugasan setiap exco. 3) Menerangkan secara ringkas skop tugasan kepada AJK pengangkutan. 3 23/9/14 Ke Unit Pengangkutan UKM Kampus KL 1) Menghantar borang permohonan pengangkutan untuk pre-visit 7 23/9/14 Mesyuarat MT & Exco 1) Mendapat senarai nama yang akan mengikuti ke Program Intai Desa. 2) Mengetahui jumlah peserta yang terlibat. 3) Senarai nama yang akan ke lawatan awal ke Sik, Kedah

47 14 30/9/14 Mesyuarat MT & Exco 1) Memaklumkan van akan disediakan untuk lawatan awal ke Sik, Kedah /10/14 Mesyuarat MT & EXCO 1) Memberitahu tentatif perjalanan untuk lawatan ke Sik Kedah 2) Pemberitahuan senarai ahli bilik untuk penginapan di Facebook oleh AJK. 12/10/14 Wakil MT & Exco yang 1) Lawatan awal ke Sik, Kedah terlibat. SMKA Sik Pejabat agama Sik, Kedah Kolej KEDA Masjid Al-Muhtadin, Sik Dalam Bengkel batik, Jeniang 2) Membincangkan hal- hal berkaitan penginapan. 14/10/14 Semua peserta yang terlibat seramai 81 orang Taklimat penuh mengenai perjalanan ke Sik, Kedah 16/1014 AJK Senarai nama mengikut kenderaan dikeluarkan 17/10/14 Bertolak ke Sik, Kedah 1) Daftar masuk ke Kolej KEDA & menyerahkan kunci bilik. 18/10/14 (Pagi) Pergi ke ladang anggur Memastikan jumlah peserta mencukupi sebelum bertolak. (Petang) Bertolak ke SMKA Sik dan Masjid Al-Muhtadin 19/10/14 Bertolak ke Surau Al- Abidin, Masjid & Hospital Sik Memastikan jumlah peserta mencukupi sebelum bertolak.

48 20/10/14 Ke Kilang Batik & Bertolak pulang ke KTSN 1) Daftar keluar Pusat Latihan Keda & menyerahkan semula kunci. 2) Memastikan jumlah peserta mencukupi sebelum bertolak. 3) Membahagikan peserta yang ingin pulang ke stesen yang terdekat mengikut kenderaan yang telah ditetapkan. BIL PERKARA JUMLAH 1. Penginapan ( Kolej KEDA Rimba Taqwa) 1) Sewa asrama 81 orang peserta dan 4 orang kakitangan akademik untuk 4 hari 3 malam. RM 1550 KELEMAHAN 1. Terdapat penambahan ahli disaat- saat akhir setelah borang tempahan kenderaan dihantar. 2. Bas yang digunakan untuk program tidak begitu selesa untuk perjalanan jauh. 3. Barang yang dibawa terlalu banyak sehingga menyebabkan barang terpaksa dibawa masuk kedalam bas dan mengganggu keselesaan peserta di dalam bas. 4. Peserta tidak di bilik masing- masing mengikut bilik yang ditetapkan. 5. Kekurangan selimut di setiap bilik. 6. Perubahan dan penambahan tentatif disaat- saat akhir. KEKUATAN 1. Berjaya mendapatkan kelulusan kenderaan untuk pra-lawatan dan sepanjang program intai desa berlangsung.

49 2. Pemandu bas dan van dapat memberi kerjasama yang baik dengan sekretariat pengangkutan sepanjang program intai desa bagi melancarkan lagi perjalanan. 3. Berjaya mendapatkan harga penginapan dengan lebih murah. 4. Dapat menyelesaikan masalah perubahan dan penambahan tentatif dengan berbincang dengan sekretariat lain bagi melancarkan program intai desa ini. CADANGAN 1. Memohon agar pihak UKM dapat menyediakan bas yang sesuai untuk perjalanan jauh supaya keselesaan dan keselamatan peserta yang turut serta terjamin. Disediakan oleh, (SYAIDATOL SYAKIRA BINTI HASSAN) EXCO PENGANGKUTAN DAN PENGINAPAN I, PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

50 LAPORAN SEKRETARIAT PROTOKOL PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN SESI 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : NURFARAHIN BINTI RAMLI ( A144673) EXCO II :NUR SYAKIRAH BINTI MOHD NAWAWEE (A144674) AJK : 1.SITI NAZIRA BINTI ANUAR (A144665) 2.NOR ERINIEY ANIEYRA BINTI JUSOH 3.ATIKAH BINTI MOHAMAD JAMIL (A148921) (A150394) 4. NURUL SYAMILA BINTI SHAMSUL ZAHRI (A150389) GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 09/09/2014 Mesyuarat MT & Exco. Taklimat skop tugasan mengikut exco. 2 12/09/2014 Perjumpaan Exco & AJK. Memilih ahli jawatankuasa. Menerangkan skop tugasan kepada AJK. Membahagikan skop tugasan kepada exco dan AJK. 3 14/09/2014 Penyediaan Teks Doa. AJK menyediakan teks doa untuk setiap program yang berlangsung. 4 23/09/2014 Mesyuarat MT & Exco. Membentangkan gerak kerja. Mengenal pasti tetamu kehormat yang akan hadir sepanjang program

51 berlangsung. Mengenal pasti baju tajaan yang akan diterima. 5 24/09/2014 Exco mengemas kini kehadiran tetamu sepanjang program berlangsung. Exco sentiasa berhubung dan mengemas kini dengan exco yang lain tentang kehadiran tetamu yang hadir ke program dari semasa ke semasa. 6 28/09/2014 Exco mengemas kini maklumat tentang baju sponsor. Exco berhubung dengan exco lain untuk mengemas kini maklumat tentang baju tajaan yang akan diterima untuk penetapan kod pakaian. 7 30/09/2014 Mesyuarat MT & Exco. Membentangkan gerak kerja. Memastikan jumlah yang terkini kehadiran tetamu kehormat sepanjang program berlangsung. 8 02/10/2014 -Pencarian baju IM4U. -Persiapan teks ucapan Perasmi, Penasihat dan Pengarah Program. Exco mencari beberapa baju IM4U untuk dipinjam kan kepada peserta yang terlibat dengan Program Selangkah Ke Menara Gading. Exco dan AJK menyiapkan teks ucapan untuk Perasmi, Penasihat dan Pengarah untuk sepanjang program yang berlangsung. 9 09/10/2014 Mesyuarat MT dan Exco. Membentangkan gerak kerja yang telah dilakukan kepada pengarah. Exco berhubung dengan setiausaha untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai tetamu yang akan hadir

52 10 13/10/2014 Pembahagian baju tajaan yang telah diterima /10/2014 Mesyuarat dengan semua peserta Program Intai Desa /10/2014 Memastikan pelancaran Program Sukan Rakyat,Program Selangkah Ke Menara Gading, dan Program Ceramah Agama pada hari kejadian /10/2014 Memastikan pelancaran Program Big 3R dan Majlis Perasmian Penutup pada hari kejadian. sepanjang program. Exco berhubung dengan exco program untuk membuat pembahagian baju tajaan daripada RHB dan Shieldtox mengikut kumpulan peserta yang telah ditetapkan. Pengumuman tentang kod pakaian sepanjang program berlangsung Pembahagian baju tajaan kepada para peserta. Exco menerangkan turutan majlis rasmi dan tidak rasmi kepada pengacara majlis yang bertugas sepanjang program berlangsung. Exco menetapkan pengiring tetamu yang akan mengiringi para tetamu sepanjang program berlangsung. Exco memastikan kehadiran tetamu pada setiap program yang berlangsung. Memastikan pengacara majlis dan pembaca doa yang bertugas pada hari kejadian. Exco memastikan kehadiran tetamu pada setiap program yang berlangsung. Memastikan pengacara majlis dan pembaca doa yang bertugas pada hari kejadian.

53 KEKUATAN 8. Exco Protokol Program Intai Desa tahun lepas banyak memberi pertolongan dan tunjuk ajar kepada kami dan juga membantu menyelesaikan beberapa masalah dalam skop tugasan protokol. 9. Senior memberi kerjasama yang baik untuk meminjamkan baju kepada junior agar semua orang memakai baju yang seragam mengikut kod pakaian yang telah ditetapkan. 10. AJK memberi kerjasama yang baik kepada exco sepanjang program berlangsung. 11. Program berjaya ditamatkan pada tarikh yang ditetapkan. KELEMAHAN 7. Masih terdapat peserta yang tidak mengikut kod pakaian yang telah ditetapkan disebabkan oleh saiz baju tajaan yang tidak berpadanan dengan peserta. 8. Tidak mendapat kepastian yang tetap tentang kehadiran tetamu kehormat sepanjang program berlangsung. 9. Kurangnya penglibatan para peserta semasa persiapan sebelum program dijalankan. 10. Aktiviti terlalu padat. 11. Kurangnya komunikasi antara sekretariat yang lain terhadap setiap perubahan yang dilakukan menyebabkan berlaku sedikit salah faham semasa penyampaian maklumat. 12. Kehadiran penduduk kampung kurang memberangsangkan sewaktu ceramah di adakan mungkin kerana kurangnya publisiti terhadap penduduk kampung tentang aktiviti yang di jalankan. 13. Terdapat penambahan majlis rasmi secara tiba-tiba.

54 14. Sekretariat Protokol tidak dimaklumkan secara terperinci tentang kehadiran pelajar ke booth pameran di sekolah dan menyebabkan kelancaran majlis yang berlangsung terganggu. 15. Kekurangan kertas untuk proses pencetakan di saat-saat memerlukan. CADANGAN 1. Membuat persiapan yang terperinci lebih awal lagi. 2. Membuat perancangan yang lebih teliti bersama exco program di samping meneliti apa kesan yang akan berlaku di sebalik setiap aktiviti yang dirancang. Disediakan oleh, (NUR SYAKIRAH BINTI MOHD NAWAWEE) EXCO PROTOKOL II, PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

55 LAPORAN SEKRETARIAT JURUACARA PROGRAM INTAI DESA 2014 KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN 2014/2015 FAKULTI SAINS KESIHATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA EXCO I : ZUL FADHLI BIDIN ( A ) EXCO II : SHARIFAH NADZIRAH BT SYED MUTHADZA ALAM SHAH ( A ) GERAK KERJA BIL TARIKH GERAK KERJA TINDAKAN 1 9/9/ Perjumpaan pertama bagi pengagihan jawatan antara ahli Kelab Kesihatan Persekitaran. 2 12/9/ Sesi pengenalan bersama exco dan ajk. 3 30/9/ Perjumpaan bagi pembentangan gerak kerja setiap exco. 4 14/10/ Perjumpaan bersama exco protokol bagi aturcara setiap program yang memerlukan pengacara majlis. - Membuat teks bagi setiap majlis yang memerlukan.

56 KELEMAHAN 1. Banyak perubahan dari segi aturcara majlis menyebabkan teks juruacara terpaksa di ubah beberapa kali. KEKUATAN 1. Kerjasama yang baik dari exco program dari segi aturcara majlis, walaupun teks ucapan terpaksa diubah beberapa kali namun majlis tetap berjalan dengan baik. Disediakan oleh, (ZUL FADHLI BIDIN) EXCO JURUACARA I PROGRAM INTAI DESA 2014, KELAB KESIHATAN PERSEKITARAN, FAKULTI SAINS KESIHATAN, UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA.

57 KESIMPULAN MINIT MESYUARAT TARIKH TUJUAN MASA TEMPAT TINDAKAN 9/9/2014 Penubuhan organisasi bagi Proram Intai Desa p.m Bilik MEP Perancangan aktiviti/slot yang akan diselitkan semasa Program Intai Desa /9/2014 Pengenalan organisasi Program Intai Desa bersama pelajar Tahun p.m Bilik MEP Penerangan tentatif program oleh pengarah 1. Pemberitahuan skop kerja yang perlu dilaksanakan oleh setiap exco. Tempahan saiz baju dijalankan. Perbelanjaan dan pendapatan yang diperlukan bagi Program Intai Desa /9/2014 Pembentangan gerak kerjasetiap Exco p.m Bilik MEP Perincian kewangan Perubahan pada tentatif kerana terdapat berberapa masalah.

58 30/9/2014 Pembentangan gerak kerja oleh setiap EXCO pm Cadangan pralawatan pada 10 Oktober 2014 Mensasarkan RM dari EXCO Pemasaran. Exco Pameran perlu sediakan permainan seperti roda impian. Bilik MEP Program Intai Desa 2014 telah mendapat kelulusan dari pihak Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni Pra-lawatan ditetapkan pada 12 Oktober Perubahan tentatif program. Gimik Perasmian menggunkan lampu dan patung Jonny Perubahan pada

59 9/10/2014 Pembentangan gerak kerja oleh setiap EXCO 12/10/2014 Pra-lawatan bersama 8 orang yang terlibat pm 12.00am pm Perasmi Majlis Penutupan. Pengangkutan dengan menggunkan 2 bas dan sebuah van. Surau D, Perubahan tentatif KTSN 8 orang akn terlibat dengan pra-lawatan. Kelulusan bas dan van. Pemberitahuan barang yang telah dapat dipinjam. Persediaan tentatif, banner dan surat bagi persediaan pralawatan. Sik, Kedah Perbincangan bersama pihak katering, pihak Kolej KEDA, PA YB Dato Tajuddin Abdullah, Kariah Masjid Al- Muhtadin, Sik Dalam dan Kg.

60 Charuk Kit. Terdapat banyak perubahan pada tentatif terutama perubahan slot sekolah. 14/10/2014 Taklimat penuh Program Intai Desa pm Surau D Tentatif penuh oleh EXCO Program Penyerahan baju sponsor dan program kepada semua peserta Persediaan barangan teknikal 18/10/2014 Postmortem 17hb dan Dewan Budi Perjalanan 18hb pm Gemilang, program berjalan Sik Kedah. lancer. Terdapat penambahan penggunaan wang lawatan Ladang Anggur Tasik Beris. Pengunguman gotong-royong kepada masyarakat.

61 19/10/2014 Postmortem 19hb pm Kafetaria Perjalanan program berjalan dengan lancar.

62 LAPORAN PENYATA KEWANGAN Laporan kewangan Prgram Intai Desa 2014 PENDAPATAN RM Yuran : IM4U : Sumbangan JPPEL : Sumbangan Persatuan Mahasiswa Fakulti Sains Kesihatan : Pemasaran + sumbangan peribadi : Jumlah Keseluruhan : SETIAUSAHA: PERBELANJAAN Cetakan surat menyurat : RM EXCO JAMUAN : Makan minum (82 orang x 3hari) Minum pagi (RM 2.50 x 82 x 3 hari) Makan tengahari (RM 5.00 x 82 x 3 hari) Minum petang (RM 2.50 x 82 x 3 hari) Makan malam (RM 5.00 x 82 x 3 hari) Jamuan VIP + penceramah Roti : :

63 EXCO PROGRAM : Penginapan (87 orang) Ladang Anggur : : EXCO KEROHANIAN : Bayaran penceramah : EXCO CENDERAMATA : Hamper Hadiah - sukaneka : : EXCO TEKNIKAL : Sewa barang-barang teknikal (mikrofon,lcd) : EXCO TTK : Tag nama+ sijil organisasi : EXCO PUBLISITI : 3 kain rentang + risalah-risalah : Jumlah Keseluruhan :

64 Disediakan oleh, ( SAHIRA AFRINA BINTI MOHD SHARIF ) Program Intai Desa 2014, Program Kesihatan Persekitaran & Keselamatan Industri, Kelab Kesihatan Persekitaran, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

65 SENARAI KEHADIRAN PESERTA LAMPIRAN A a) Nama Program : Program Intai Desa 2014 b) Penganjur : Kelab Kesihatan Persekitaran sesi 2014/2015 Fakulti Sains Kesihatan Universiti Kebangsaan Malaysia. c) Tarikh : Oktober 2014 d) Tempat : Kg Charuk Kit, Sik Kedah e) Jumlah peserta (Sebenar) : 81 orang BIL NAMA NO. MATRIK TAHUN 1. MOHAMAD FARZIHAN BIN ABU HASSAN A NOR ASFIDILLA BINTI AZANOR A NOR ERINIEY ANIEYRA BINTI JUSOH A ATIKAH BINTI AHMAD A NURUL HAFIEZA BINTI MOHD SAIDI A NORIDAYU BINTI MUHAMMAD AMIN WONG A NUR SYAHIRAH BINTI CHE RAZALI A NURMALISA BINTI MOHAMED AZAHAR A NUR NABILAH BINTI MOHAMAD SULAIMAN A NOOR FATIN FARHANA BINTI MAZLAN A NURHAYATUN SYAMIMAH BINTI MOHAMAD TAJUDIN A WAN MOHD AMIRFAQRY BIN ABD RAZAK A YUSMARINA BINTI YUSUF A FARAH NATASHA BINTI HAEZAM A NUR ANIS WAHIDAH BINTI BAHAROM A NURSHAFIKA BINTI SENIK A

66 17. MASTURA BINTI HAMZAH A NURUL AMIRA BINTI MOHD RAZALI A SYAZAWANI BINTI SHAMSUDIN A NURUL AMALINA BINTI ABD AZIZ A SHAHIDAH BINTI OTHMAN A NORMA BINTI MAT NOR A NURUL SYAMILA BINTI SHAMSUL ZAHRI A ATIKAH BINTI MOHAMAD JAMIL A ABDUSSALAM BIN MOHAMAD A HAMIZA BINTI ABD AZIZ A MUHAMMAD EMIR NUQMAN BIN MOHD MARIZAN A NUR INANI BINTI AHMAD YUSOF A SAHIRA AFRINA BINTI MOHD SHARIF A SITI NURLIYANA BINTI ZAHARIMAN SHAH A NURUL AZIMAH BINTI NAEN A SHARIFAH NADZIRAH BT SYED MUTHADZA ALAM SHAH A SUFIAN BIN ABD RAHMAN A MOHAMED AMIRUL FAIZ BIN WALI MOHAMED A MOHAMMAD.RAFIEQ BIN MOHD.HANIFFA A MOHD SYAZWAN BIN MUSA A MUHD SHAKIR B YAZID A MOHAMMAD AMIRUL BIN ABDUL RAZAK A HAFIZUDDIN BIN AZMAN A NUR SYAKIRAH BINTI MOHD NAWAWEE A NAZIFA BINTI ISMAIL A

67 42. SITI NADHRAH BT MUSTAFFA A SYAIDATOL SYAKIRA BINTI HASSAN A NUR SYUHAIDA BINTI SAHIDAN A SITI NAZIRA BINTI ANUAR A NURUL NADIA SOFINA BINTI AHMED NORDIN A NUR HASRA AQILAH BT SALLEHUDIN A NORSHAHIDAYU BINTI MOHD AZAHARI A AMIRA WAHIDA BT AZME A SITI NABILAH BINTI MAHDUM A NUR FARAHIN ABD RAHMAN A NOR SALWANI BT AKHBAR A NURFARAHIN BINTI RAMLI A AMY MASTURAH BINTI KAMARUDDIN A ANITH AMIRAH BINTI AIDILPUTRA A NOOR SHAZANI BINTI MOHD ZULKIFLI A SITI AMINAH BINTI MOHD ISA A NURAIN BINTI MOHD ZAWAWI A SITI AISHAH BINTI ZAKARIA A HAIFAA BINTI RAZALI A NUR SYARINA BINTI ASMAN A ZUL FADHLI BIDIN A MUHAMMAD IZZAT BIN IBRAHIM A ALEXANDER MIATONG A SYAZWIE BIN WILLIE A ABDUL SALAM BIN ABDUL KADIR A

68 67. KHATIJAH BINTI AFFANDI A MOHD AZIZAT BIN MOHAMMAD A NOR AKMALINA BINTI AZIZ A UMMU SYAKIRAH BINTI SAHIMI A NORSYAZANA BINTI MOHAMED AZMI A MOHD IZHAM BIN AHMAD A DG NOOR AISAH BINTI KISMIN A SITI NORASYIQIN BT ABD LATIF A SITI NURHAZIRAH BINTI MOHD RAZALI A LUQMAN HAKIM BIN MOHD SORI A MUHAMMAD AMIRUL BIN HAMLAD A MUSLIHAH BINTI MOHD RAZALI A ABNER ALISTER YUMBOD A RAWAIDA BT BAHAUDDIN A ASIAH BINTI ZAINUDDIN A

69 GAMBAR PROGRAM INTAI DESA 2014 LAMPIRAN B 17/10/2014 Membuat persiapan sebelum bertolak ke Sik, Kedah

70 18/10/ Sukaneka dan Sukan Rakyat Senaman memanaskan badan Pendaftaran daripada pelajar KEDA Peserta perempuan lincah bermain tuju selipar Duduk perhatikan tapak galah panjang Galak bermain galah panjang

71 2. Ceramah Kepentingan Kebersihan menurut Islam di Masjid Al-Muhtadin,Sik Dalam,Kedah.

72 3. Program Selangkah Menuju Ke Menara Gading di SMK Agama Sik Kedah.

73 19/10/ GOTONG-ROYONG Peserta berkumpul di surau Kg Charuk Kit Memasang khemah sebelum aktiviti gotong royong bermula

74 Membersih kawasan surau

75 Demostrasi baja kompos dari sisa sinki dan sisa pepejal daripada pihak PPSPPA Penduduk kampung mengumpul barangan untuk dikitar semula Pertandingan mewarna peringkat kanak-kanak Pameran mengenai Aedes dan denggi

76 Membersihkan kawasan perkuburan Islam Masjid Al-Muhtadin, Sik Dalam.

77 2. Sepetang bersama YB Dato Mohd Tajuddin bin Abdullah

78 3. Majlis Perasmian Penutup Program Intai Desa 2014

79 20/10/2014 Mencanting batik di Serumpun Batik, Jeneri

LAPORAN EXCO PEMASARAN PROGRAM CINTA DESA SISWA 2.0 KELAB SAHABAT 1 MALAYSIA KOLEJ TUN SYED NASIR UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA 2014

LAPORAN EXCO PEMASARAN PROGRAM CINTA DESA SISWA 2.0 KELAB SAHABAT 1 MALAYSIA KOLEJ TUN SYED NASIR UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA 2014 LAPORAN EXCO PEMASARAN PROGRAM CINTA DESA SISWA 2.0 KELAB SAHABAT 1 MALAYSIA KOLEJ TUN SYED NASIR UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA 2014 NAMA JAWATAN DISANDANG NO MATRIK NURUL ATIFAH BINTI ABDULLAH EXCO PEMASARAN

More information

ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 MEI 2018 HINGGA 30 JUN 2018

ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 MEI 2018 HINGGA 30 JUN 2018 STD 09/6/23 Mei 208 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH MEI 208 HINGGA 30 JUN 208 Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk. Bersama-sama ini disertakan

More information

Seminar Penyedia Latihan ezskill Bersama JPK Wilayah Sarawak

Seminar Penyedia Latihan ezskill Bersama JPK Wilayah Sarawak Smart K-Worker Professional Consortium Sdn. Bhd. (SMART-K) Seminar Penyedia Latihan ezskill Bersama JPK Wilayah Sarawak 6 Mei 2015 Auditorium Utama Institut Latihan Perindustrian Kota Samarahan Lot 249

More information

ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 JUN 2018 HINGGA 31 JULAI 2018

ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 JUN 2018 HINGGA 31 JULAI 2018 STD 091/6/23 1 Jun 2018 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 JUN 2018 HINGGA 31 JULAI 2018 Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk. Bersama-sama

More information

Book your flight for the upcoming election and your flight could be on us. 100 lucky winners will receive a cashback up to RM300.

Book your flight for the upcoming election and your flight could be on us. 100 lucky winners will receive a cashback up to RM300. Mechanics Book your flight for the upcoming election and your flight could be on us. 100 lucky winners will receive a cashback up to RM300.00 Campaign Period 24 April -2 May 2018 1. Booking must be made

More information

MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) PROSES PINJAMAN PERALATAN (ASSET BOOKING)

MANUAL PENGGUNA (USER MANUAL) PROSES PINJAMAN PERALATAN (ASSET BOOKING) (USER MANUAL) JABATAN BENDAHARI UPSI (ISO)/BEN/P08/MP04 PINDAAN: 00 TARIKH: 8 MAC 2018 Muka surat :1/39 ISI KANDUNGAN BIL PERKARA MUKA SURAT 1 Pengenalan 2 2 Carta Alir Kerja Pengurusan Pinjaman Peralatan

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

MyBot Bridge. 2 pasukan 4 peserta (2 wakil politeknik, 2 wakil sekolah) TEAM PELAJAR MyBot Operator Mentor 2

MyBot Bridge. 2 pasukan 4 peserta (2 wakil politeknik, 2 wakil sekolah) TEAM PELAJAR MyBot Operator Mentor 2 MyBot Bridge 1.0 Objektif Menguji kemahiran peserta untuk membangunkan Mybot Manual dan Automatik yang menggunakan servo motor, pengawalan tanpa wayar serta IR sensor. 2.0 Penyertaan 2 pasukan 4 peserta

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Consultant Companies incorporated in Malaysia

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with

More information

GARNIER MALAYSIA Peraduan Menangi BMW Ice Watch bernilai RM500 setiap satu untuk. 20 pemenang bersama Watsons Malaysia

GARNIER MALAYSIA Peraduan Menangi BMW Ice Watch bernilai RM500 setiap satu untuk. 20 pemenang bersama Watsons Malaysia GARNIER MALAYSIA Peraduan Menangi BMW Ice Watch bernilai RM500 setiap satu untuk Terma & Syarat: 20 pemenang bersama Watsons Malaysia 1) Penganjur & Kelayakan i. Peraduan ini dianjurkan oleh jenama Garnier

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Tenders are hereby invited from Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience to participate in the Electronic

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with

More information

PERMOHONAN BEKALAN ELEKTRIK

PERMOHONAN BEKALAN ELEKTRIK PERMOHONAN BEKALAN ELEKTRIK 1.0 Carta alir permohonan bekalan elektrik di UPM MULA Isi Borang Permohonan No. Tindakan Catatan 1.1 Pemohon Pemohon melengkapkan Borang Permohonan Bekalan Elektrik yang boleh

More information

Frequently Asked Questions (FAQ)

Frequently Asked Questions (FAQ) Frequently Asked Questions (FAQ) Q1 A1 Q2 A2 Q3 A3 Why does these 10 plazas are no longer receiving faulty SmartTAG for repair? To improve the efficiencies of our SmartTAG repair process, we would like

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

STRUCTURE : 100 MARKS STRUKTUR : 100 MARKAH. INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions.

STRUCTURE : 100 MARKS STRUKTUR : 100 MARKAH. INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions. STRUCTURE : 100 MARKS STRUKTUR : 100 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN : Bahagian ini mengandungi EMPAT (4) soalan berstruktur. Jawab

More information

1. Mechanics Make a minimum payment of RM 5 with Pay function using the Touch n Go ewallet to receive random cashback up to RM 888.

1. Mechanics Make a minimum payment of RM 5 with Pay function using the Touch n Go ewallet to receive random cashback up to RM 888. Tap and Win Campaign No. Items Details 1. Mechanics Make a minimum payment of RM 5 with Pay function using the Touch n Go ewallet to receive random cashback up to RM 888. 2. Campaign Period 27 th September

More information

HUBUNGAN ANTARA CIRI-CIRIINDIVIDU, REKA BENTUK LATIHAN DAN PERSEKITARAN KERJA DENGAN PEM INDAHAN LATIHAN DI SWM ENVIRONMENT SDN BHD.

HUBUNGAN ANTARA CIRI-CIRIINDIVIDU, REKA BENTUK LATIHAN DAN PERSEKITARAN KERJA DENGAN PEM INDAHAN LATIHAN DI SWM ENVIRONMENT SDN BHD. HUBUNGAN ANTARA CIRI-CIRIINDIVIDU, REKA BENTUK LATIHAN DAN PERSEKITARAN KERJA DENGAN PEM INDAHAN LATIHAN DI SWM ENVIRONMENT SDN BHD. NAZIRAH BINTIM O H AM ED NAZRI UNIVERSITITEKNOLOGI MALAYSIA HUBUNGAN

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. QUOTATION NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. QUOTATION NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD QUOTATION NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) would like to invited Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

FASILITATED INTERACTIVE TRAINER (FIT) CPR APP. Muhammad Amer Bin Mokhtar. Assoc. Prof. Dr. Maryati Mohd Yusof

FASILITATED INTERACTIVE TRAINER (FIT) CPR APP. Muhammad Amer Bin Mokhtar. Assoc. Prof. Dr. Maryati Mohd Yusof FASILITATED INTERACTIVE TRAINER (FIT) CPR APP Muhammad Amer Bin Mokhtar Assoc. Prof. Dr. Maryati Mohd Yusof Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Aplikasi Fit CPR bertujuan

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with

More information

APLIKASI GO AMBULANCE

APLIKASI GO AMBULANCE APLIKASI GO AMBULANCE Boo Siet Mun Prof. Dr. Masri Ayob Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Ambulance Response Time (ART) adalah salah satu petunjuk prestasi utama

More information

Get rewarded, download the Touch n Go e-wallet. Get standard or preferred TGV seats for RM7 before 7pm on 7 July.

Get rewarded, download the Touch n Go e-wallet. Get standard or preferred TGV seats for RM7 before 7pm on 7 July. RM7 * MOVIE TICKET before 7pm on July 7 Get rewarded, download the Touch n Go e-wallet. Get standard or preferred TGV seats for RM7 before 7pm on 7 July. BROUGHT TO YOU BY *TERMS & CONDITIONS APPLY. WHILE

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

TAKLIMAT PELAKSANAAN SISTEM PENGURUSAN ALAM SEKITAR (EMS) MS ISO UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

TAKLIMAT PELAKSANAAN SISTEM PENGURUSAN ALAM SEKITAR (EMS) MS ISO UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA TAKLIMAT PELAKSANAAN SISTEM PENGURUSAN ALAM SEKITAR (EMS) MS ISO 14001 UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA 8 J u l a i 2 0 1 3 D i D e w a n Ta k l i m a t, B a n g u n a n P e n t a d b i r a n O l e h : Dr. Mohamad

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

PENGGABUNGAN DAN PENGAMBIALIHAN (M & A) DALAM INSTITUTSI KEWANGAN DARI PERSPEKTIF SYARIAH

PENGGABUNGAN DAN PENGAMBIALIHAN (M & A) DALAM INSTITUTSI KEWANGAN DARI PERSPEKTIF SYARIAH PENGGABUNGAN DAN PENGAMBIALIHAN (M & A) DALAM INSTITUTSI KEWANGAN DARI PERSPEKTIF SYARIAH Dr. Aznan Hasan President, Association of Shariah Advisors in Islamic Finance (ASAS), Associate Professor, Institute

More information

SISTEM PENGURUSAN KOLEJ KEDIAMAN

SISTEM PENGURUSAN KOLEJ KEDIAMAN SISTEM PENGURUSAN KOLEJ KEDIAMAN NURUL IZUWANI BINTI NASIR NOR SAMSIAH SANI Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem Pengurusan Kolej Kediaman dibangunkan khas

More information

Garis panduan ini menerangkan tatacara pengurusan pengkomersilan hasil penyelidikan.

Garis panduan ini menerangkan tatacara pengurusan pengkomersilan hasil penyelidikan. 1.0 TUJUAN Garis panduan ini menerangkan tatacara pengurusan pengkomersilan hasil penyelidikan. 2.0 TANGGUNGJAWAB PICC dan TPK bertanggungjawab menentukan garis panduan ini dipatuhi. Sesiapa yang terlibat

More information

LIVING CARE. Critical Illness Insurance

LIVING CARE. Critical Illness Insurance LIVING CARE Critical Illness Insurance PREMIUM TABLE ANNUAL PREMIUM (RM) (excluding 0% OST and Stamp Duty)/ SUM INSURED (RM) Attained Age 50,000 100,000 150,000 200,000 250,000 (Next Birthday) Male Female

More information

STD 093/6/4. 01 Jun 2014 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 JUN JULAI 2014

STD 093/6/4. 01 Jun 2014 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 JUN JULAI 2014 STD 093/6/4 01 Jun 2014 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 JUN 2014 31 JULAI 2014 Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk. Bersama sama ini

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Tenders are hereby invited from Individual Contractors incorporated in Malaysia with relevant experience and registered with Malaysian

More information

KERTAS KERJA: NUMOSS STRATEGIC PLANNING AND TEAM BUILDING 2014

KERTAS KERJA: NUMOSS STRATEGIC PLANNING AND TEAM BUILDING 2014 KERTAS KERJA: NUMOSS STRATEGIC PLANNING AND TEAM BUILDING 2014 TARIKH : 21 DISEMBER 2014 MASA : 8.00 pagi 4.00 petang TEMPAT : DEWAN KULIAH FTSM Disediakan oleh, WAN MUHAMMAD AMSYAR BIN WAN MOHD AZMAN,

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Consultant Companies incorporated in Malaysia

More information

PAY WITH YOUR PIN BAYAR DENGAN PIN ANDA

PAY WITH YOUR PIN BAYAR DENGAN PIN ANDA PAY WITH YOUR PIN BAYAR DENGAN PIN ANDA www.pinandpay.com.my Transactions with PIN cards Start transaction, enter amount and insert the card (or ask customers to insert their card). Mulakan transaksi,

More information

FINITE ELEMENT (FE) MODEL OF BRAKE INSULATOR IN REDUCING BRAKE SQUEAL NOISE FOR MOTORCYCLES MUNDHER FADHIL ABDULRIDHA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

FINITE ELEMENT (FE) MODEL OF BRAKE INSULATOR IN REDUCING BRAKE SQUEAL NOISE FOR MOTORCYCLES MUNDHER FADHIL ABDULRIDHA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 1 FINITE ELEMENT (FE) MODEL OF BRAKE INSULATOR IN REDUCING BRAKE SQUEAL NOISE FOR MOTORCYCLES MUNDHER FADHIL ABDULRIDHA UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA 4 FINITE ELEMENT (FE) MODEL OF BRAKE INSULATOR IN REDUCING

More information

INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions.

INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions. STRUCTURED: 100 MARKS STRUKTUR: 100 MARKAH INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) structured questions. Answer ALL questions. ARAHAN : Bahagian ini mengandungi EMPAT (4) soalan struktur. Jawab

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with

More information

an Sri Shahrir bin Abdul Samad Pengerusi FELDA 21Januari 2018

an Sri Shahrir bin Abdul Samad Pengerusi FELDA 21Januari 2018 FELDA 2.0 Asas penubuhan FELDA adalah untuk pembangunan modal insan dengan menjadikan pertanian sebagai medium utama memperoleh pendapatan dan membantu masyarakat luar bandar keluar dari kepompong kemiskinan.

More information

TAKLIMAT PELAKSANAAN SISTEM PENGURUSAN ALAM SEKITAR (EMS) MS ISO UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

TAKLIMAT PELAKSANAAN SISTEM PENGURUSAN ALAM SEKITAR (EMS) MS ISO UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA TAKLIMAT PELAKSANAAN SISTEM PENGURUSAN ALAM SEKITAR (EMS) MS ISO 14001 UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA SIRI JELAJAH EMS UPM 23, 24, DAN 25 Julai 2013 O l e h : Dr. Mohamad Amran bin Mohd. Salleh Timbalan Wakil

More information

SISTEM PENJEJAK PESAKIT DI HOSPITAL PUSAT PERUBATAN UKM (PPUKM) MENGGUNAKAN PERANTI MATA ARAH (BEACON) Mohamad Norizal Bin Abdullah Dr.

SISTEM PENJEJAK PESAKIT DI HOSPITAL PUSAT PERUBATAN UKM (PPUKM) MENGGUNAKAN PERANTI MATA ARAH (BEACON) Mohamad Norizal Bin Abdullah Dr. SISTEM PENJEJAK PESAKIT DI HOSPITAL PUSAT PERUBATAN UKM (PPUKM) MENGGUNAKAN PERANTI MATA ARAH (BEACON) Mohamad Norizal Bin Abdullah Dr. Lam Meng Chun Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Local/Foreign Individual Consultant Companies with

More information

PB604 : BUSINESS FINANCE

PB604 : BUSINESS FINANCE INSTRUCTION: This section consists of FOUR (4) quantitative questions. Answer ALL questions. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi EMPAT (4) soalan kuantitatif. Jawab SEMUA soalan. C1 QUESTION 1 SOALAN 1 (a)

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD REQUEST FOR PROPOSAL (RFP) NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with

More information

Lot 1841, Kampung Rhu Tapai Merang, Setiu, Terengganu, Malaysia.

Lot 1841, Kampung Rhu Tapai Merang, Setiu, Terengganu, Malaysia. Lot 1841, Kampung Rhu Tapai Merang, 21010 Setiu, Terengganu, Malaysia Tel: +60 9 653 1600 Fax: +60 9 653 1601 www.eryabysuria.com MERANG KAMP Merang Kamp Ditubuhkan pada tahun 2000, Kem Merang Suria, Terengganu

More information

TERMA DAN SYARAT PERKHIDMATAN DIRECT DEBIT

TERMA DAN SYARAT PERKHIDMATAN DIRECT DEBIT TERMA DAN SYARAT PERKHIDMATAN DIRECT DEBIT Dengan melengkapkan Kebenaran Direct Debit dan menerima Terma dan Syarat ini, Pemegang Akaun telah memberi kebenaran kepada pihak Bank untuk menguruskan dana

More information

PENGENALAN MISI SYARIKAT INI ADALAH PENGLIBATAN SECARA AKTIF DALAM ARUS PEMBANGUNAN DAN EKONOMI NEGARA.

PENGENALAN MISI SYARIKAT INI ADALAH PENGLIBATAN SECARA AKTIF DALAM ARUS PEMBANGUNAN DAN EKONOMI NEGARA. KANDUNGAN PROFIL PENGENALAN MAKLUMAT SYARIKAT PENGARAH DAN EKUITI SYARIKAT CARTA ORGANISASI SYARIKAT LESEN & PENDAFTARAN SKOP KERJA SENARAI PROJEK TERDAHULU GAMBAR PROJEK TERDAHULU GAMBAR KILANG DAN MESIN

More information

SISTEM JUAL BELI BARANGAN TERPAKAI UNTUK PELAJAR UKM MOHD NAZREEN MOHD GHANI MOHD ZAMRI MURAH

SISTEM JUAL BELI BARANGAN TERPAKAI UNTUK PELAJAR UKM MOHD NAZREEN MOHD GHANI MOHD ZAMRI MURAH SISTEM JUAL BELI BARANGAN TERPAKAI UNTUK PELAJAR UKM MOHD NAZREEN MOHD GHANI MOHD ZAMRI MURAH Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem Jual Beli Barangan Terpakai

More information

A FREQUENCY CONTROLLER USING FUZZY IN ISOLATED MICROGRID SYSTEM

A FREQUENCY CONTROLLER USING FUZZY IN ISOLATED MICROGRID SYSTEM A FREQUENCY CONTROLLER USING FUZZY IN ISOLATED MICROGRID SYSTEM SITI SUNAIDAH SUKMA BINTI SUBRI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA A FREQUENCY CONTROLLER USING FUZZY IN ISOLATED MICROGRID SYSTEM SITI SUNAIDAH

More information

SKR 3102: ROMBAK RAWAT SISTEM KLAC

SKR 3102: ROMBAK RAWAT SISTEM KLAC SKR 3102: ROMBAK RAWAT SISTEM KLAC LnP 01.01 - MENYELENGGARA SISTEM KLAC DISAMPAIKAN OLEH: MUHAMMAD AMIRUL BIN ABDULLAH () HASIL PEMBELAJARAN: 1. Menerangkan kendalian sistem klac kenderaan. 2. Melaksanakan

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Tenders are hereby invited from Individual Contractors incorporated in Malaysia with relevant experience and registered with Construction

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Tenders are hereby invited from Individual Contractors incorporated in Malaysia with relevant experience and registered with Malaysian

More information

1. SAMBUNGAN PENUTUPAN PENUH JALAN JANGKA PENDEK SECARA DUA PERINGKAT DI JALAN RAYA SATU (MALAM)

1. SAMBUNGAN PENUTUPAN PENUH JALAN JANGKA PENDEK SECARA DUA PERINGKAT DI JALAN RAYA SATU (MALAM) PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN RAYA SATU, JALAN RAYA TIGA & SERDANG RAYA 25 APRIL 2018 1. SAMBUNGAN PENUTUPAN PENUH JALAN JANGKA PENDEK

More information

APPLICATION OF DEMAND SIDE MANAGEMENT STRATEGIES TO REDUCE ENERGY CONSUMPTION IN UNIVERSITY BUILDINGS NAJAATUL FARIHAH BINTI HAMIDI

APPLICATION OF DEMAND SIDE MANAGEMENT STRATEGIES TO REDUCE ENERGY CONSUMPTION IN UNIVERSITY BUILDINGS NAJAATUL FARIHAH BINTI HAMIDI iii APPLICATION OF DEMAND SIDE MANAGEMENT STRATEGIES TO REDUCE ENERGY CONSUMPTION IN UNIVERSITY BUILDINGS NAJAATUL FARIHAH BINTI HAMIDI A thesis submitted in fulfilment of the requirements for the award

More information

SISTEM PENGURUSAN KEBERSIHAN KAWASAN KOLEJ KEDIAMAN UKM. Muhammad Farhan bin Mohd Yusoff Dr. Dian Indrayani binti Jambari

SISTEM PENGURUSAN KEBERSIHAN KAWASAN KOLEJ KEDIAMAN UKM. Muhammad Farhan bin Mohd Yusoff Dr. Dian Indrayani binti Jambari SISTEM PENGURUSAN KEBERSIHAN KAWASAN KOLEJ KEDIAMAN UKM Muhammad Farhan bin Mohd Yusoff Dr. Dian Indrayani binti Jambari Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem

More information

Item Bil Description of Works Remarks Main Switch Board

Item Bil Description of Works Remarks Main Switch Board Design Checklist Item Bil Description of Works Remarks A Main Switch Board 6 7 SPN MCCB tiada 0kA rating. Dengan itu tidak boleh digunakan dalam MSB berkadaran 0kA. Sekiranya SPN single phase diperlukan

More information

SISTEM PENYAMPAIAN MAKLUMAT SECARA MASA NYATA DALAM JABATAN KECEMASAN

SISTEM PENYAMPAIAN MAKLUMAT SECARA MASA NYATA DALAM JABATAN KECEMASAN SISTEM PENYAMPAIAN MAKLUMAT SECARA MASA NYATA DALAM JABATAN KECEMASAN AULIYA BINTI AHMAD MIZAM KHAIRUL AZMI ABU BAKAR FARIZA FAUZI Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK

More information

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI MALAYSIA INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE INDICES (2005 = 100) MAC 2011 MAC 2011 JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA DEPARTMENT OF STATISTICS MALAYSIA KUNGAN CONTENTS Muka Surat Page Ringkasan Indeks

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. QUOTATION NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. QUOTATION NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD QUOTATION NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

STD 093/6/4. 1 November 2015 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 NOVEMBER DISEMBER 2015

STD 093/6/4. 1 November 2015 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 NOVEMBER DISEMBER 2015 STD 093/6/4 1 November 2015 ULASAN UMUM BAGI DRAF MALAYSIAN STANDARDS YANG SEDANG DIBANGUNKAN, BAGI TEMPOH 1 NOVEMBER 2015 31 DISEMBER 2015 Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk. Bersama

More information

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI MALAYSIA INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE INDICES (2005 = 100) OGOS 2011 AUGUST 2011 JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA DEPARTMENT OF STATISTICS MALAYSIA KUNGAN CONTENTS Muka Surat Page Ringkasan

More information

<REZKIFAJAR SDN BHD> < A>

<REZKIFAJAR SDN BHD> < A> < 1228989-A> NO 6, GROUND FLOOR, JALAN TASIK UTAMA 7 MEDAN NIAGA DAMAI, SEBELAH BANK MUAMALAT THE TRILLIUM 57000 SUNGAI BESI WILAYAH PERSEKUTUAN, MALAYSIA ISI KANDUNGAN TABLE OF CONTENTS

More information

BENGKEL VALUE IN PROJECT MANAGEMENT (HRDF CLAIMABLE TRAINING)

BENGKEL VALUE IN PROJECT MANAGEMENT (HRDF CLAIMABLE TRAINING) BENGKEL VALUE IN PROJECT MANAGEMENT (HRDF CLAIMABLE TRAINING) 1.0 PENGENALAN Pengurusan Nilai Projek atau Value In Project Management ialah menguruskan kepentingan nilai projek dengan lebih ketat, sistematik

More information

Free ebook. Cara penggunaan product

Free ebook. Cara penggunaan product Free ebook Cara penggunaan product BRUNEI Shampoo Premium Active Snow Foam - Pre wash Boleh digunakan dengan foam gun atau baldi. Sukatan bagi menggunakan (foam lance 32oz). Shampoo 35ml-45ml dan 900ml

More information

Amir Hussain Md. Ishak Ketua Pustakawan, Universiti Putra Malaysia Pengerusi PERPUN

Amir Hussain Md. Ishak Ketua Pustakawan, Universiti Putra Malaysia Pengerusi PERPUN Amir Hussain Md. Ishak Ketua Pustakawan, Universiti Putra Malaysia Pengerusi PERPUN o Persidangan Perpustakaan Universiti dan Perpustakaan Negara (Conference of University Libraries and National Library

More information

SELAMAT DATANG KE UNIT LATIHAN DAN PENDIDIKAN LANJUTAN

SELAMAT DATANG KE UNIT LATIHAN DAN PENDIDIKAN LANJUTAN Selamat Datang Ke ULPL SELAMAT DATANG KE UNIT LATIHAN DAN PENDIDIKAN LANJUTAN PIONEERING * SUSTAINABLE * INNOVATIVE * SYNERGY Visi dan Misi ULPL VISI Menerajui latihan berkualiti di peringkat kebangsaan

More information

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI MALAYSIA INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE INDICES (2005 = 100) DISEMBER 2011 DECEMBER 2011 JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA DEPARTMENT OF STATISTICS MALAYSIA KUNGAN CONTENTS Muka Surat Page Ringkasan

More information

APLIKASI MUDAH ALIH SISTEM PEMANTAUAN GILIRAN DI HOSPITAL CANSELLOR TUANKU MUKHRIZ. Nursyakirah Hamimah Binti Mohamad Halim Prof. Dr.

APLIKASI MUDAH ALIH SISTEM PEMANTAUAN GILIRAN DI HOSPITAL CANSELLOR TUANKU MUKHRIZ. Nursyakirah Hamimah Binti Mohamad Halim Prof. Dr. APLIKASI MUDAH ALIH SISTEM PEMANTAUAN GILIRAN DI HOSPITAL CANSELLOR TUANKU MUKHRIZ Nursyakirah Hamimah Binti Mohamad Halim Prof. Dr. Masri Binti Ayob Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan

More information

PERATURAN PEMARKAHAN PRINSIP PERAKAUNAN KERTAS 1 KERTAS 2

PERATURAN PEMARKAHAN PRINSIP PERAKAUNAN KERTAS 1 KERTAS 2 SEKOLAH BERASRAMA PENUH DAN SEKOLAH KECEMERLANGAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM SELARAS SBP TAHUN PERATURAN PEMARKAHAN PRINSIP PERAKAUNAN KERTAS 1 KERTAS 2 Kertas ini mengandungi

More information

APLIKASI DAN SISTEM PEMARKAHAN POSTER DI PUSAT PERMATA PINTAR

APLIKASI DAN SISTEM PEMARKAHAN POSTER DI PUSAT PERMATA PINTAR APLIKASI DAN SISTEM PEMARKAHAN POSTER DI PUSAT PERMATA PINTAR NUR HAMIZAH ISMAIL SYAIMAK ABDUL SHUKOR Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem yang digunakan setakat

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Tenders are hereby invited from Individual Contractors incorporated in Malaysia with relevant experience and registered with Malaysian

More information

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI

INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI MALAYSIA INDEKS PERDAGANGAN LUAR NEGERI EXTERNAL TRADE INDICES (2005 = 100) JUN 2011 JUNE 2011 JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA DEPARTMENT OF STATISTICS MALAYSIA KUNGAN CONTENTS Muka Surat Page Ringkasan Indeks

More information

PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KEPONG DAN JALAN IPOH 13 JUN 2018

PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KEPONG DAN JALAN IPOH 13 JUN 2018 PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KEPONG DAN JALAN IPOH 13 JUN 2018 1. LANJUTAN PENUTUPAN LORONG SEPANJANG JALAN KEPONG SECARA BERKALA DAN

More information

RTS TAN CHONG MOTOR HOLDINGS BERHAD (12969-P)

RTS TAN CHONG MOTOR HOLDINGS BERHAD (12969-P) RTS T A N C H O N G M O T O R H O L D I N G S B E R H A D A n n u a l R e p o r t 2 0 0 5 TAN CHONG MOTOR HOLDINGS BERHAD (12969-P) A N N U A L R E P O R T 2 0 0 5 www.nissan.com.my Thirty-Fourth Annual

More information

MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR, JALAN KEPONG DAN JALAN JINJANG PERMAI 2 21 JUN 2018

MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR, JALAN KEPONG DAN JALAN JINJANG PERMAI 2 21 JUN 2018 MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR, JALAN KEPONG DAN JALAN JINJANG PERMAI 2 21 JUN 2018 1. LANJUTAN PENUTUPAN LORONG SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR

More information

KERTAS KERJA LIGHT UP AUTISM TARIKH APRIL 2014 TEMPAT JALAN TEMBELING, TAMAN TASIK TITIWANGSA, KUALA LUMPUR, WILAYAH PERSEKUTUAN,

KERTAS KERJA LIGHT UP AUTISM TARIKH APRIL 2014 TEMPAT JALAN TEMBELING, TAMAN TASIK TITIWANGSA, KUALA LUMPUR, WILAYAH PERSEKUTUAN, KERTAS KERJA LIGHT UP AUTISM TARIKH 05-06 APRIL 204 TEMPAT JALAN TEMBELING, TAMAN TASIK TITIWANGSA, 53200 KUALA LUMPUR, WILAYAH PERSEKUTUAN, MALAYSIA. TEMA 2 KERTAS KERJA PROGRAM LIGHT UP AUTISM MAHASISWA

More information

PEMBANGUNAN PERMAINAN SERIUS UNTUK SIMULASI PENYELAMATAN DIRI SEMASA KEBAKARAN RUMAH

PEMBANGUNAN PERMAINAN SERIUS UNTUK SIMULASI PENYELAMATAN DIRI SEMASA KEBAKARAN RUMAH PEMBANGUNAN PERMAINAN SERIUS UNTUK SIMULASI PENYELAMATAN DIRI SEMASA KEBAKARAN RUMAH Ahmad Nasyeth AlFayyadh bin Abu Bakar Prof. Dr. Nor Azan Mat Zain Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan

More information

MODELLING OF THROUGH-THE-ROAD HYBRID ELECTRIC VEHICLE OKE PAUL OMEIZA

MODELLING OF THROUGH-THE-ROAD HYBRID ELECTRIC VEHICLE OKE PAUL OMEIZA i MODELLING OF THROUGH-THE-ROAD HYBRID ELECTRIC VEHICLE OKE PAUL OMEIZA A project report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the degree of Master of Engineering (Electrical-Mechatronics

More information

KHAIRUL AZRI BIN NGADIMEN

KHAIRUL AZRI BIN NGADIMEN 2 DESIGN AND DEVELOPMENT OF MULTIUSE TROLLEY KHAIRUL AZRI BIN NGADIMEN A report submitted in partial fulfilment of the requirements for the award of the Diploma of Mechanical Engineering Faculty of Mechanical

More information

Sijil Pendaftaran Syarikat

Sijil Pendaftaran Syarikat Sijil Pendaftaran Syarikat Platform perniagaan berstatus antarabangsa berlandaskan struktur islamik. Penubuhannya diasaskan oleh lima usahawan dari pelbagai bidang dengan kemahiran, pengetahuan serta pengalaman

More information

FIESTA KOLEJ AMINUDDIN BAKI (FESKAB 14)

FIESTA KOLEJ AMINUDDIN BAKI (FESKAB 14) FIESTA KOLEJ AMINUDDIN BAKI (FESKAB 14) TARIKH 8-9 MAC 2014 (Pra-Feskab) 14-16 MAC 2014 (Feskab) TEMPAT KOLEJ AMINUDDIN BAKI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA ANJURAN MAJLIS EKSEKUTIF PELAJAR KOLEJ AMINUDDIN

More information

JA606: VEHICLE DYNAMICS. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer FOUR (4) questions only.

JA606: VEHICLE DYNAMICS. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer FOUR (4) questions only. INSTRUCTION: This section consists of SIX (6) structured questions. Answer FOUR (4) questions only. ARAHAN: Bahagian ini mengandungi ENAM (6) soalan struktur. Jawab EMPAT (4) soalan sahaja. QUESTION 1

More information

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement)

MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD. TENDER NOTICE (Via eprocurement) MALAYSIA AIRPORTS HOLDINGS BERHAD TENDER NOTICE (Via eprocurement) Malaysia Airports Holdings Berhad ( MAHB ) would like to invite Individual Companies incorporated in Malaysia with relevant experience

More information

KAEDAH-KAEDAH LALU LINTAS JALAN (LARANGAN PEMANDUAN KENDERAAN BARANGAN) (NO. 2) 2017

KAEDAH-KAEDAH LALU LINTAS JALAN (LARANGAN PEMANDUAN KENDERAAN BARANGAN) (NO. 2) 2017 WARTA KERAJAAN PERSEKUTUAN 21 Jun 2017 21 June 2017 P.U. (A) 185 FEDERAL GOVERNMENT GAZETTE KAEDAH-KAEDAH LALU LINTAS JALAN (LARANGAN PEMANDUAN KENDERAAN BARANGAN) (NO. 2) 2017 ROAD TRAFFIC (PROHIBITION

More information

TECHNOLOGY AND INNOVATION MANAGEMENT AWARENESS AND PRACTISE A CASE STUDY IN BRITISH AMERICAN TOBACCO GSD (KL) SDN BHD

TECHNOLOGY AND INNOVATION MANAGEMENT AWARENESS AND PRACTISE A CASE STUDY IN BRITISH AMERICAN TOBACCO GSD (KL) SDN BHD TECHNOLOGY AND INNOVATION MANAGEMENT AWARENESS AND PRACTISE A CASE STUDY IN BRITISH AMERICAN TOBACCO GSD (KL) SDN BHD NOOR DIANA BINTI DRANI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA TECHNOLOGY AND INNOVATION MANAGEMENT

More information

SISTEM PENGURUSAN STOK. Nur Rahimah Binti Mohd Razmi Pn. Hazilah Binti Mohd Amin. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia

SISTEM PENGURUSAN STOK. Nur Rahimah Binti Mohd Razmi Pn. Hazilah Binti Mohd Amin. Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia SISTEM PENGURUSAN STOK Nur Rahimah Binti Mohd Razmi Pn. Hazilah Binti Mohd Amin Fakulti Teknologi & Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia ABSTRAK Sistem Pengurusan Stok di kedai pakaian ialah

More information

PERSOALAN PENDAHULUAN DALAM HPI

PERSOALAN PENDAHULUAN DALAM HPI PERSOALAN PENDAHULUAN DALAM HPI ISTILAH Vorfrage Inziden Frage------ Jerman Questions Prealable---------- Prancis Incident Questions-----------Inggris Prelelabele Of Voorsequent Belanda Pengertian Persoalan

More information

Dibentang dalam Mesyuarat Jawatankuasa ISO Kali ke-21 pada 5 Februari 2015

Dibentang dalam Mesyuarat Jawatankuasa ISO Kali ke-21 pada 5 Februari 2015 Dibentang dalam Mesyuarat Jawatankuasa ISO Kali ke-21 pada 5 Februari 2015 1 IQ-talk: Program Perkongsian Kualiti & Inovasi, sama ada perkongsian pengalaman, forum, ceramah atau lawatan 2 Idea-IQ iaitu

More information

PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR & JALAN KEPONG 30 DISEMBER 2018

PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR & JALAN KEPONG 30 DISEMBER 2018 PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR & JALAN KEPONG 30 DISEMBER 2018 1. LANJUTAN PENUTUPAN LORONG SUSUR MASUK KE JALAN KUALA

More information

SELAMAT DATANG KE QSIR HERBS SDN BHD JEJAK USAHAWAN MENCIPTA JUTAWAN

SELAMAT DATANG KE QSIR HERBS SDN BHD JEJAK USAHAWAN MENCIPTA JUTAWAN SELAMAT DATANG KE QSIR HERBS SDN BHD JEJAK USAHAWAN MENCIPTA JUTAWAN QSIR HERBS SDN BHD (1303510-K) SYARIKAT 100% BUMIPUTRA YANG MENJALANKAN PERNIAGAAN PRODUK KESIHATAN DAN KECANTIKAN. DITUBUHKAN PADA

More information

Enjoy 30% off when you book a Touch 'n Go ewallet-branded SOCAR at selected special zones!

Enjoy 30% off when you book a Touch 'n Go ewallet-branded SOCAR at selected special zones! Special Edition Enjoy 30% off when you book a Touch 'n Go ewallet-branded SOCAR at selected special zones! Learn more at touchngo.com.my Applicable from 23 September to 23 October 2018 only. T&C APPLY

More information

PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR DAN JALAN IPOH 15 JANUARI 2019

PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR DAN JALAN IPOH 15 JANUARI 2019 PENGUMUMAN TRAFIK MAKLUMAN TERKINI PELAN PENGURUSAN TRAFIK UNTUK PEMBINAAN MRT SSP SEPANJANG JALAN KUALA SELANGOR DAN JALAN IPOH 15 JANUARI 2019 1. LANJUTAN PENUTUPAN PENUH LALUAN MRR2 DAN DUKE2 (ARAH

More information

MYLIB - KOLABORASI PERKONGSIAN SUMBER ELEKTRONIK : ISU DAN

MYLIB - KOLABORASI PERKONGSIAN SUMBER ELEKTRONIK : ISU DAN MYLIB - KOLABORASI PERKONGSIAN SUMBER ELEKTRONIK : ISU DAN CABARAN Nafisah Ahmad Pengarah Perkhidmatan Perpustakaan Digital Nasional (PERDANA), Perpustakaan Negara Malaysia 1 PENDAHULUAN MyLib (mylibrary)

More information

OPTIMIZATION ON FUEL GAS OPERATION FOR COMBINED CYCLE POWER PLANT MOHD IZAMUDDIN BIN MAHMUD

OPTIMIZATION ON FUEL GAS OPERATION FOR COMBINED CYCLE POWER PLANT MOHD IZAMUDDIN BIN MAHMUD OPTIMIZATION ON FUEL GAS OPERATION FOR COMBINED CYCLE POWER PLANT MOHD IZAMUDDIN BIN MAHMUD A project report submitted in partial fulfillment of the requirements for the award of the degree of Master of

More information

PEPERIKSAAN JULAI 2010

PEPERIKSAAN JULAI 2010 POLITEKNIK KUCHING J ABA TAN UTERAAN MEKANIKAL PEPERIKSAAN JULAI 2010 PROGRAM: 11.15PG -1.15 PTG (2 JAM) SEMESTER: 5 (SELASA) KEPADA 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9 Jangan buka kertas soalan ini sehingga diberitahu.

More information

ZULHILMI AFIQ BIN ZULKIFLE

ZULHILMI AFIQ BIN ZULKIFLE ELECTROMAGNETIC POWER PLANT BASE ON PERENDEV THEORY ZULHILMI AFIQ BIN ZULKIFLE MAY 2009 ELECTROMAGNETIC POWER PLANT BASE ON PERENDEV THEORY ZULHILMI AFIQ BIN ZULKIFLE This Report Is Submitted In Partial

More information

KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA

KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA S/K.KEW/PK/TM/113/242900/110/36 JLD 11 SJ 3 (34) KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA PEKELILING KONTRAK PERBENDAHARAAN BIL. 11 TAHUN 2013 Semua Ketua Setiausaha Kementerian Semua Ketua Jabatan Persekutuan Semua

More information